Pociągiem do Gdyni dużo szybciej

Około 8,8 miliarda złotych wydały Polskie Linie Kolejowe (PLK) na modernizację trasy Warszawa-Gdynia.

Publikacja: 08.12.2014 16:23

Pociągiem do Gdyni dużo szybciej

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki MZub Marian Zubrzycki

Pociągiem do Gdyni dużo szybciej

Około 8,8 miliarda złotych wydały Polskie Linie Kolejowe (PLK) na modernizację trasy Warszawa-Gdynia.

W najbliższą środę pociągi przyspieszą do 160 kilometrów na godzinę na odcinku w rejonie Malborka, gdzie w ubiegłym tygodniu trwały jeszcze prace przy nasypie. Od niedzieli 14 grudnia czas przejazdu pomiędzy Warszawą a Trójmiastem skróci się do 2 godzin i 58 minut. Przed rozpoczęciem remontu najkrótszy przejazd pochłaniał 3 godziny i 20 minut, bez zatrzymywania składu na stacjach pośrednich. Teraz skrócenie czasu poniżej trzech godzin będzie możliwe mimo postojów w Iławie, Malborku oraz Tczewie.

Kolej zapowiada, że w 2016 roku pociągi będą jeździć jeszcze szybciej. Prędkość na trasie do Trójmiasta zostanie podniesiona ze 160 do 200 kilometrów na godzinę. Oznacza to, że przejazd pomiędzy Warszawą a Gdańskiem od grudnia 2015 roku ma zajmować 2 godziny i 37 minut.

Cała trasa kolejowa pomiędzy Warszawą a Gdynia liczy 350 kilometrów. Jej modernizacja wiązała się m.in. z montażem blisko 850 kilometrów nowych torów, półtora miliona podkładów i budowę ponad 150 peronów oraz 600 wiaduktów i mostów.

PLK realizując strategie na nową perspektywę budżetową będzie nadal usprawniać ruch pasażerski, ale w większym stopniu zwróci uwagę na ruch towarowy, a także na odnowę, rewitalizacje, modernizację zdegradowanych linii i dostęp do portów. Modernizowana będzie tzw. nadodrzanka czyli jedna z kluczowych towarowych linii łączących Dolny Śląsk ze Szczecinem i portem w Świnoujściu oraz przedwojenna magistrala węglowa łącząca Górny Śląsk z Gdynią (tzw. węglówka). M.in. w przyszłym roku przewoźnicy towarowi będą mogli jeździć o kilkadziesiąt minut krócej po zmodernizowanym odcinku trasy między Koluszkami a Częstochową. To część ważnej magistrali kolejowej łączącej trójmiejskie porty ze Śląskiem.

W tym roku PLK wydała na inwestycje już ok. 6 mld zł. W grudniu, podobnie jak w roku ubiegłym, spółka planuje dołożyć kolejny miliard złotych. Razem będzie to więc około 7 mld zł. w całym 2014 roku. Do tego dochodzą jeszcze wydatki na mniejsze remonty i utrzymanie istniejącej sieci – ok. 2 mld. zł.

Pociągiem do Gdyni dużo szybciej

Około 8,8 miliarda złotych wydały Polskie Linie Kolejowe (PLK) na modernizację trasy Warszawa-Gdynia.

Pozostało 94% artykułu
Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach