Pociągiem do Gdyni dużo szybciej

Około 8,8 miliarda złotych wydały Polskie Linie Kolejowe (PLK) na modernizację trasy Warszawa-Gdynia.

Publikacja: 08.12.2014 16:23

Pociągiem do Gdyni dużo szybciej

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki MZub Marian Zubrzycki

Pociągiem do Gdyni dużo szybciej

Około 8,8 miliarda złotych wydały Polskie Linie Kolejowe (PLK) na modernizację trasy Warszawa-Gdynia.

W najbliższą środę pociągi przyspieszą do 160 kilometrów na godzinę na odcinku w rejonie Malborka, gdzie w ubiegłym tygodniu trwały jeszcze prace przy nasypie. Od niedzieli 14 grudnia czas przejazdu pomiędzy Warszawą a Trójmiastem skróci się do 2 godzin i 58 minut. Przed rozpoczęciem remontu najkrótszy przejazd pochłaniał 3 godziny i 20 minut, bez zatrzymywania składu na stacjach pośrednich. Teraz skrócenie czasu poniżej trzech godzin będzie możliwe mimo postojów w Iławie, Malborku oraz Tczewie.

Kolej zapowiada, że w 2016 roku pociągi będą jeździć jeszcze szybciej. Prędkość na trasie do Trójmiasta zostanie podniesiona ze 160 do 200 kilometrów na godzinę. Oznacza to, że przejazd pomiędzy Warszawą a Gdańskiem od grudnia 2015 roku ma zajmować 2 godziny i 37 minut.

Cała trasa kolejowa pomiędzy Warszawą a Gdynia liczy 350 kilometrów. Jej modernizacja wiązała się m.in. z montażem blisko 850 kilometrów nowych torów, półtora miliona podkładów i budowę ponad 150 peronów oraz 600 wiaduktów i mostów.

PLK realizując strategie na nową perspektywę budżetową będzie nadal usprawniać ruch pasażerski, ale w większym stopniu zwróci uwagę na ruch towarowy, a także na odnowę, rewitalizacje, modernizację zdegradowanych linii i dostęp do portów. Modernizowana będzie tzw. nadodrzanka czyli jedna z kluczowych towarowych linii łączących Dolny Śląsk ze Szczecinem i portem w Świnoujściu oraz przedwojenna magistrala węglowa łącząca Górny Śląsk z Gdynią (tzw. węglówka). M.in. w przyszłym roku przewoźnicy towarowi będą mogli jeździć o kilkadziesiąt minut krócej po zmodernizowanym odcinku trasy między Koluszkami a Częstochową. To część ważnej magistrali kolejowej łączącej trójmiejskie porty ze Śląskiem.

W tym roku PLK wydała na inwestycje już ok. 6 mld zł. W grudniu, podobnie jak w roku ubiegłym, spółka planuje dołożyć kolejny miliard złotych. Razem będzie to więc około 7 mld zł. w całym 2014 roku. Do tego dochodzą jeszcze wydatki na mniejsze remonty i utrzymanie istniejącej sieci – ok. 2 mld. zł.

Pociągiem do Gdyni dużo szybciej

Około 8,8 miliarda złotych wydały Polskie Linie Kolejowe (PLK) na modernizację trasy Warszawa-Gdynia.

Pozostało 94% artykułu
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego