Inwestycja pozwoli skrócić czas przejazdu i zwiększyć bezpieczeństwo na odcinku od Orzesza do Łazisk. Również łatwiejszy będzie transport towarów na obszarze Rybnickiego Okręg8u Węglowego.
Prace rozpoczęły się w czerwcu. PLK wymieni na jednotorowej linii 10 km torów, przebuduje sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, oraz 20 mostów i wiaduktów. Bezpieczeństwo podróżnych poprawi wymiana 13 rozjazdów i remont 13 przejazdów kolejowo-drogowych. Skrzyżowania toru i drogi zyskają nowe oświetlenie i nawierzchnię. Zakończenie robót planowane jest na grudzień. W 2016 roku PLK planuje kontynuować rewitalizację linii na odcinku Łaziska Średnie - Tychy.
Rewitalizacja torów pomiędzy Tychami a Orzeszem jest częścią szerszego programu poprawy funkcjonowania ruchu towarowego na terenie śląskiej aglomeracji. Obejmuje on łącznie 20 przedsięwzięć, które zostaną zrealizowane do września przed rozpoczęciem szczytu przewozów towarowych. Program został opracowany we współpracy z przewoźnikami towarowymi. Pozwoli m.in. zwiększyć przepustowość poszczególnych linii nawet o ponad połowę i poprawić poziom bezpieczeństwa przewozów towarowych.
Program pozwoli na podwyższenie maksymalnej prędkości towarowych szlaków z 20–30 kilometrów na godzinę do 50–60 kilometrów. Działania koncentrują się na usprawnieniu ruchu wybiegającego na północny zachód z Gliwic w kierunku Kędzierzyna – Koźla, z Chorzowa na północ w kierunku Tarnowskich Gór. Umożliwi to przekierowanie większej liczby składów towarowych przejeżdżających przez stację Katowice na linię obwodową na południe od Katowic.
Stacje Rybnik, Kędzierzyn Koźle, Racibórz, Chałupki i Zebrzydowice zwiększą swoją przepustowość, co pozwoli na zwiększenie liczby pociągów przejeżdżających przez nie w ciągu doby. Będzie to miało wpływ również na towarowe połączenia międzynarodowe. Składy transportujące węgiel będą mogły wyruszać poza region szybciej i z większą częstotliwością.