TAP rozbudowuje flotę, Garuda zdecyduje w tym roku

TAP Air Portugal podpisał z Airbusem kontrakt kupna 53 samolotów w ramach zwiększania floty. Indonezyjska Garuda zadecyduje do końca roku o wyborze dostawcy 30 samolotów szerokokadłubowych

Publikacja: 15.11.2015 13:05

TAP rozbudowuje flotę, Garuda zdecyduje w tym roku

Foto: 123rf.com

Flagowy przewoźnik portugalski zadatkował kupno 14 samolotów A330-900neo i 39 z rodziny A320 (15 A320neo i 24 A321neo) o wartości 8,6 mld dolarów w cenach katalogowych. Oznacza to zmianę poprzedniego zamówienia na dwanaście A350-900 na A330-900neo.

Podpisanie kontraktu stało się możliwe po udzieleniu przez odchodzący rząd centrowo-prawicowy zgody na prywatyzację zadłużonej i nierentownej linii dla uniknięcia jej rychłego bankructwa. Rząd zgodził się na taki zakup mimo zastrzeżeń ugrupowań lewicowych, które były przeciwne sprzedaży przewoźnika i teraz po obaleniu rządu mogą podjąć próbę wypowiedzenia tego kontraktu

Garuda zastanawia się nad wyborem

Garuda Indonesia zadecyduje do końca roku, czy kupi 30 samolotów szerokokadłubowych o wartości 9 mld dolarów u Airbusa czy u Boeinga — oświadczył jej prezes Arif Wibowo.

Ten przewoźnik podpisał w czerwcu podczas salonu lotniczego pod Paryżem listy intencyjne na kupno 30 A350 Airbusa i 30 B787 Dreamliner Boeinga, ale zrealizuje tylko jeden zakup. Przedstawiciele obu producentów wywierają od tamtej pory nacisk na przewoźnika, aby zamienił wstępne zamówienie na potwierdzone.

- Nadal porównujemy oba samoloty, ale wybierzemy tylko jeden — stwierdził Wibowo. Linia chce wymienić kupione wcześniej A330 używane na średnich i długich trasach w Azji i czasami w niektórych lotach do Europy.

W I półroczu Garuda miała zysk netto 27,7 mln dolarów po stracie 203 mln rok wcześniej, ale II półrocze będzie trudne — uważa jej szef od grudnia 2014. Głównymi czynnikami decydującymi o wyborze są zużycie paliwa i koszty operacyjne, bo przewoźnik dąży do obniżenia kosztów, aby wytrzymać konkurencję w Azji, gdzie istnieje nadpodaż mocy przewozowych.

Garuda negocjuje ponadto z Airbusem i producentem maszyn turbośmigłowych ATR kwestię odroczenia odbioru samolotów, przewidzianych do wykupienia w najbliższych 2 latach. W 2016 r. miała odebrać dziewięć ATR-72, teraz chce wziąć tylko trzy. Indonezyjczycy mają nadzieję, że uda im się odroczyć również odbiór kilku z sześciu kupiących A330, przewidzianych do dostawy w 2017 r. Chcą tez zmienić zamówienie na A330 na nowsze AA330neo.

Transport
Donald Tusk zapowiada program „Polskie morze”. Na Bałtyku ma być bezpieczniej
Transport
NATO nie pojedzie koleją. Rail Baltica poważnie opóźniona
Transport
Pilot wywołał pożar w samolocie British Airways, bo pomylił lewą rękę z prawą
Transport
Wojna lotnicza? Bruksela grozi cłami Boeingowi
Transport
Uber ma kłopoty. Wyniki rozczarowały, najniższy wzrost od czasów pandemii