Taka wirtualna sieć kolejowa w mikroskali (model M3) ma posłużyć do planowania nowych inwestycji oraz przygotowywania zmian w rozkładach jazdy. Analizy ruchu oparte o komputerowy model będą wykorzystane do modernizacji całego Warszawskiego Węzła Kolejowego.
Wirtualna makieta kolejowa ma być całkowicie nowym standardem w planowaniu inwestycji. Da możliwość symulacyjnego testowania efektywności nowej infrastruktury. - Uzyskamy możliwość symulowania ruchu pociągów po zrealizowaniu inwestycji. Będzie to również narzędzie do badania przepustowości linii oraz identyfikacji wąskich gardeł. Pozwoli to na lepsze dopasowanie inwestycji do potrzeb przewozowych - tłumaczy Maciej Kaczorek, dyrektor Biura Planowania Strategicznego PLK.
Model, który powstanie, ma precyzyjne odwzorowywać sieć kolejową z dokładnością do poszczególnych torów, położenie semaforów czy zastosowanie różnych typów rozjazdów. Na tak przygotowany plan zostanie nałożony ruch pociągów. Zostaną uwzględnione wszystkie charakterystyczne elementy: np. odmienne przyspieszenia dla różnego typu pociągów czy różne długości poruszających się składów. W rezultacie będzie można przekonać się, gdzie ruch przebiega bez zakłóceń, a w których miejscach należałoby dokonać zmian.
Wirtualny model sieci umożliwi m.in. badanie różnych wariantów rozwoju infrastruktury kolejowej: liczby torów na stacjach, prędkości pociągów na poszczególnych liniach, typów urządzeń sterowania ruchem oraz liczby i rodzaju przejeżdżających składów. Projekt ma usprawnić prowadzenie prac planistycznych. Rozwijanie oprogramowania pozwoli zwiększyć dokładność założeń dla przyszłych inwestycji. PLK mają przy tego rodzaju pracach ściśle współpracować z przewoźnikami na Mazowszu.
Podobne systemy informatyczne stosowane są przez koleje m.in. w Austrii, Niemczech czy Anglii. Polski model przygotuje konsorcjum firm Rail Management Consultants z Niemiec i Tata Steel Rail Consultancy z Wielkiej Brytanii.