Moskwianie popędzą próżniowym hyperloopem

Władimir Putin obiecał wsparcie projektu budowy w stolicy Rosji superszybkiej kolei Hyperloop. Podpisano już memorandum dotyczące współpracy.

Aktualizacja: 23.06.2016 09:17 Publikacja: 22.06.2016 21:00

Kapsuły Hyperloop mają poruszać się w specjalnych tunelach

Kapsuły Hyperloop mają poruszać się w specjalnych tunelach

Foto: materiały prasowe

Putin spotkał się z Sherwinem Pishewarem, współzałożycielem Hyperloop Technologies (znanej obecnie jako Hyperloop One). – Shervin Pishevar opowiedział inwestorom o projekcie i pilotażu tego pomysłu. Potem, na spotkaniu w kuluarach, prezydent Rosji wsparł ten pomysł i obiecał pomoc – mówił Dmitrij Pieskow. Dodał, że chodzi nie o pomoc finansową, bo to prywatny projekt inwestycyjny, ale raczej o ułatwienia administracyjne, szybkie ścieżki przepływu dokumentów czy ulgi podatkowe.

O tym, że w Moskwie może się w niedługim czasie pojawić Hyperloop, Shervin Pishevar poinformował podczas zakończonego w ostatni weekend międzynarodowego forum ekonomicznego w St. Petersburgu. Razem z merem Moskwy Siergiejem Sobianinem oraz rosyjskim miliarderem Zinawudinem Mahomedowem, głównym akcjonariuszem grupy Summa, który jest także inwestorem Hyperloop One, strony podpisały memorandum o współpracy przy projekcie.

Wspólnie przygotują techniczno-ekonomiczne uzasadnienie budowy w stolicy Rosji połączeń hyperloop. W grę wchodzi linia między lotniskami największego miasta Europy lub połączenie centrum z tzw. nową Moskwą, czyli najbardziej oddalonymi sypialniami stolicy. Finansowanie inwestycji bierze na siebie Hyperloop One, miasto ma zaproponować tereny i zabezpieczyć tzw. szybką ścieżkę inwestycyjną.

Oprócz Moskwy superszybka kolei mogłaby też powstać na rosyjskim Dalekim Wschodzie. Minister transportu Maksim Sokołow poinformował, że resort porozumiał się z przedstawicielami amerykańskiej spółki. Mają wspólnie utworzyć grupę roboczą, która zajmie się budową połączenia do transportu cargo w rejonie nad Amurem, potwierdziła gazeta „RBK".

Inwestorzy oceniają, że koszt budowy 70-kilometrowej trasy będzie o 30 proc. niższy niż budowa tradycyjnej linii szynowej. A to oznacza nakłady na poziomie 318–425 mln dol.

Hyperloop to projekt nowego rodzaju transportu pasażerskiego, szybszego od kolei tradycyjnej, ale wolniejszego niż samolot. W próżniowej rurze pędzą wagoniki, które dzięki braku efektu tarcia oraz braku oporów powietrza osiągają prędkość od 480 do 1200 km/h. Koszty jednego wagonika pokonującego trasę w tę i z powrotem ocenione zostały na 45 mln dol. Pierwsze udane testy już się odbyły w styczniu i maju na pustyni w Newadzie. Na pomysł tego typu kolei wpadł Elon Musk, znany m.in. PayPala, SpaceX i Tesla Motors. Pierwsza stała linia hyperloop miała powstać do 2020 r.

Prace nad podobnym projektem prowadzą też sami Rosjanie, ale miałby on służyć do przewozu towarów.

- Koszty takiego systemu na Zachodzie to ok. 21 mld dol. U nas będzie to mniej więcej o połowę mniej – 12–13 mld dol. – wyjaśniał Anatolij Zajcew, szef Centrum Rozwoju Przewozów Pasażerskich w Moskwie.

Transport
Rosja nie chce taksówek z Zachodu. A taksówkarze – ze wschodu
Transport
Pięć awaryjnych lądowań w Rosji w ciągu tygodnia
Transport
Już przeszło miliard zł na nowe pociągi otrzymało PKP Intercity
Transport
PKP Cargo sprzeda część majątku
Transport
Tak powstawała flota cieni. Zarobili i Rosjanie, i pośrednicy z Wysp Brytyjskich