Wartość inwestycji, która potrwa do końca listopada 2017 r., to 37,5 mln zł. Miasto liczy, że 80 proc. tej kwoty będzie pochodziło ze wsparcia unijnego.

Obwodnica północno-zachodnia Płocka to strategiczna dla tego miasta trasa, której zadaniem jest m.in. wyprowadzenie poza aglomerację transportu ciężkiego, w tym z substancjami niebezpiecznymi, które przewożone są do i z zakładu głównego PKN Orlen, największego kompleksu rafineryjno-petrochemicznego w kraju.

„To bardzo ważna, kluczowa inwestycja z punktu widzenia rozwoju Płocka. Z jednej strony to udrożnienie miasta i odciążenie jego centrum z ruchu samochodowego ciężkich pojazdów, zwłaszcza z ładunkami niebezpiecznymi. Drugim elementem, dzięki poprawie komunikacji, jest otwarcie nowych terenów inwestycyjnych, które wokół tej obwodnicy będą mogły powstawać" - podkreślił na konferencji prasowej prezydent Płocka Andrzej Nowakowski.

Skanska, jako wykonawca drugiego odcinka płockiej obwodnicy, została wybrana w ogłoszonym jeszcze w kwietniu przetargu – oferty zgłosiło w nim 13 podmiotów, a do drugiego etapu przeszło 7.

„Doświadczenie naszej firmy pozwala na zrealizowanie tego zadania w najbardziej optymalnych rozwiązaniach. Oczywiście deklarujemy (wyznaczony – PAP) termin realizacji tej inwestycji" - oświadczył Sławomir Gappa, dyrektor zespołu projektów Skanska.

Jeszcze w IV kw. tego roku Płock planuje ogłosić przetarg na budowę trzeciego, ostatniego odcinka tamtejszej obwodnicy z terminem realizacji do połowy 2018 r. Ta część inwestycji, jak planuje miasto, ma również uzyskać dofinansowanie unijne.

Wiceprezydent Płocka Jacek Terebus przyznał jednocześnie, że miasto liczy, iż budowę ostatniego odcinka obwodnicy dofinansuje PKN Orlen. „Będziemy występować do Orlenu, by wsparł tę inwestycję finansowo" - zapowiedział.

Pierwszy odcinek obwodnicy, o długości 1,6 km, oddano do użytku w 2014 r. Koszt budowy wyniósł 43 mln zł, z czego 30 mln zł zrefinansowano ze środków unijnych w ramach poprzedniej perspektywy 2007-13.

W drugim etapie przedsięwzięcia ma zostać wybudowana droga o długości 2,7 km, a także wiadukty drogowy i kolejowy oraz drogi techniczne i serwisowe o długości 3,6 km. Budowa trzeciego odcinka obwodnicy o długości 2,3 km. Wartość całego zadania, czyli obu odcinków, szacowana była wcześniej na ponad 120 mln zł.

Autopromocja
CYFROWA.RP.PL

Jak cyfrowa rewolucja wpływa na biznes i życie codzienne

CZYTAJ WIĘCEJ

W kwietniu, obawiając się, że część funduszy unijnych na inwestycje będzie dostępna w konkursach znacznie później niż zakładano, władze Płocka zdecydowały o przesunięciu 58 mln zł zarezerwowanych tam środków własnych na jedno priorytetowe zadanie, właśnie drugi etap obwodnicy miasta. Rozwiązanie to pozwoliło na prowadzenie procedury przetargowej. Teraz miasto czeka na rozstrzygniecie konkursu drogowego na dofinansowanie unijne, w którym złożyło wniosek – jego wynik może być znany do listopada.

Budowa obwodnicy Płocka to zadanie, które zostało wpisane do Regionalnych Inwestycji Terytorialnych (RIT), czyli autorskiego projektu samorządu Mazowsza, zaakceptowanego przez Komisję Europejską, którego celem jest równomierny rozwój całego województwa poprzez inwestycje o znaczeniu subregionalnym.

Pod koniec 2014 r. porozumienie w sprawie RIT (wtedy projekt określany był jako Regionalny Instrument Terytorialny) podpisały władze Płocka oraz 11 okolicznych samorządów, w tym powiatów płockiego, gostynińskiego i sierpeckiego, a także gmin Słupno, Radzanowo, Stara Biała, Nowy Duninów i Łąck oraz miasta: Gąbina, Sierpc i Wyszogród. W ramach RIT planowanych jest kilkanaście inwestycji strategicznych oraz mniejszych przedsięwzięć, jak np. rewitalizacja nabrzeża Wisły w Płocku i Wyszogrodzie czy budowa ścieżek rowerowych wokół Jeziora Zdworskiego, największego naturalnego zbiornika wodnego na Mazowszu.

Płock w latach 2016-20 panuje realizację inwestycji miejskich za blisko 750 mln zł. Realizacja tych zadań - jak informował ostatnio prezydent miasta - będzie możliwa m.in. dzięki pozyskaniu ok. 370 mln zł środków unijnych oraz kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego w wysokości 150 mln zł. Na jego zaciągnięcie zgodzili się pod koniec sierpnia, większością głosów, płoccy radni. Jednocześnie wyrazili oni zgodę na emisję do 2017 r. obligacji komunalnych na łączną kwotę 50 mln zł.