Kolejowy mariaż Alstoma z Siemensem

Alstom i Siemens potwierdziły, że rozmawiają o możliwości połączenia swych działów produkcji taboru szynowego. Decyzję mogą ogłosić 26 września, po wyborach w Niemczech.

Publikacja: 24.09.2017 14:40

Kolejowy mariaż Alstoma z Siemensem

Foto: Bloomberg

Władze francuskie patrzą bardzo przychylnym okiem na te rozmowy, które mogą doprowadzić do powstania specjalisty od taboru kolejowego, bardzo konkurencyjnego na obecnie trudnym rynku z powodu Chin. Byłby to pierwszy związek firm z obu krajów za kadencji E. Macrona, który nalega na większą integrację europejską.

Rzecznik rządu stwierdził wcześniej, że Francja nie miałaby nic przeciwko takiej operacji obu firm mających łącznie 15 mld euro obrotów, gdyby zachowano miejsca pracy. -Ze strony rządu francuskiego nie ma zaniepokojenia, gdy duże firmy pracują nad związaniem się, jeśli synegie nie będą kosztem zatrudnienia. Istotne jest, że możemy wzmacniać nasze sektory przemysłowe w partnerstwie z Niemcami — powiedział Christophe Castaner.

- Alstom potwierdza fakt rozmów z Siemensem dotyczących możliwego związania się Alstoma z działem Siemensa, Mobility. Nie pojęto żadnej ostatecznej decyzji, rozmowy trwają i nie osiągnięto żadnej umowy — stwierdza komunikat francuskiej grupy. Rzecznik Siemensa też potwierdził prowadzenie dyskusji.

Rzad Francji przejął w 2014 r. 20 proc. udziałów z prawem głosu w Alstomie po sprzedaniu działu energetyki General Electric, choć ubiegał się o niego Siemens. Do października ma opcję odkupienia tego udziału od grupy budowlanej Bouygues.

Mimo przychylności Paryża dla takiej umowy będzie on bacznie śledzić wpływ fuzji na zarządzanie firmą i na prace badawczo-rozwojowe. — Będzie to zrównoważony mariaż, francuski rząd chce utrzymać tę równowagę, a obie grupy razem będą bardziej konkurencyjne na większym rynku — stwierdziła osoba znająca sprawę.

Według dziennika „Le Monde", komunikatu można spodziewać się 26 września, nazajutrz po wyborach w Niemczech, bo tego dnia zbiera się rada administracyjna Alstoma. Dziennik dodaje, że o sprawie rozmawiały służby Emmanuela Macrona i Angeli Merkel.

Siemens zamierza wnieść swój dział taboru szynowego i sprzętu sygnalizacji wyceniany na ok. 7 mld euro, a francuska grupa wyemitowałaby akcje podwyższające kapitał, zastrzeżone dla niemieckiego konglomeratu. Według tego scenariusza, Siemens mógłby pozyskać, zależnie od premii i uzgodnionej kapitalizacji, 45-50 proc. udziałów w Alstomie.

Osoba związana ze sprawą powiedziała wcześniej, że Siemens rozmawiał o fuzji swego działu kolejowego z działem Alstoma lub kanadyjskiego Bombardiera, a w najbliższych dniach wybierze jednego z nich do kontynuowania negocjacji. Niemcy mają już umowy partnerskie z obiema tymi grupami, nie zdecydowali jeszcze za Akslomem czy przeciwko — stwierdziła jedna osoba. Inna uważa, że szanse Alstoma są większe, ale wszystko jest otwarte, wiele dzieje się.

Gdyby wybrali firmę francuską, przejęliby większościowy udział 50 proc plus kilka akcji, ale prezes Alstoma Henri Poupard-Lafarge pozostałby szefem nowej grupy. Alstom jest w lepszej sytuacji finansowej od Bombardiera, który chciałby mieć kontrolę nad nową grupą, co jest nie do przyjęcia przez Siemensa. Ponadto politycy Niemiec i Francji są za związaniem się firm z ich krajów.

Władze francuskie patrzą bardzo przychylnym okiem na te rozmowy, które mogą doprowadzić do powstania specjalisty od taboru kolejowego, bardzo konkurencyjnego na obecnie trudnym rynku z powodu Chin. Byłby to pierwszy związek firm z obu krajów za kadencji E. Macrona, który nalega na większą integrację europejską.

Rzecznik rządu stwierdził wcześniej, że Francja nie miałaby nic przeciwko takiej operacji obu firm mających łącznie 15 mld euro obrotów, gdyby zachowano miejsca pracy. -Ze strony rządu francuskiego nie ma zaniepokojenia, gdy duże firmy pracują nad związaniem się, jeśli synegie nie będą kosztem zatrudnienia. Istotne jest, że możemy wzmacniać nasze sektory przemysłowe w partnerstwie z Niemcami — powiedział Christophe Castaner.

Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Rosyjskie tiry utknęły w Kazachstanie. Rośnie korupcja i straty
Transport
Budowa S16 na Mazurach na nowych zasadach. Co się zmieni? Kiedy kierowcy pojadą przebudowaną trasą?
Transport
Świetny rok dla lotnictwa. Polecimy taniej, chociaż z ograniczeniami
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Transport
PKP lepsze od kolei niemieckich, ale w ogonie Europy