Reklama

"Czarna Mańka - królowa przedmieścia"

Scena Lubelska 30/32 zaprasza na spektakl muzyczno-taneczny oparty na legendzie o Czarnej Mańce – pierwszej damie przedmieścia.

Aktualizacja: 10.04.2008 23:10 Publikacja: 10.04.2008 22:53

"Czarna Mańka - królowa przedmieścia"

"Czarna Mańka - królowa przedmieścia"

Foto: Materiały Promocyjne

Oto jak opisuje tę postać Stanisław Wielanek:

„Kim była Czarna Mańka? Czy istniała naprawdę, czy jest postacią fikcyjną, egzotycznym zjawiskiem warszawskich nizin? Dyskusja trwa.

Podtrzymują ją wypowiedzi starszych mieszkańców naszego miasta, którzy opowiadają o Czarnej Mańce, pamiętając przedwojenną stolicę, chociaż każda z tych osób inaczej opisuje tę postać. Z całą pewnością Czarna Mańka jest wspaniałą legendą i jako taka istnieje w każdej dzielnicy Warszawy. Pierwsza dama Powiśla i Woli, dama do towarzystwa doliniarzy i nożowców, a kochanka frajerów, którzy płacą za jej ciało...".

Legenda głosi, że Czarna Mańka była piękną kurtyzaną, która potrafiła zaskarbić sobie względy bogatych mężczyzn. Dzięki temu profesja, którą się trudniła, przynosiła jej duże dochody. Cóż warta jest jednak legenda bez wielkiej, szalonej miłości? Piękna dziewczyna o czarujących oczach zakochała się w Antku – wolskim złodzieju i rzezimieszku...

W pracy nad spektaklem artyści korzystali z materiałów pisarzy i felietonistów opisujących życie dawnej Warszawy – Stefana Wiecheckiego "Wiecha" (felietony), Stanisława Grzesiuka ("Boso, ale w ostrogach"), Bronisława Wieczorkiewicza ("Warszawskie ballady podwórzowe"). Pomocna była również dokumentacja muzyczna zebrana przez Stanisława Wielanka w albumie "Szlagiery starej Warszawy. Śpiewnik andrusowski" oraz dokumenty dotyczące dawnej obyczajowości i subkultur więziennych – m.in. kodeksów "honoru złodziejskiego" – zebrane w pracach Br. Wieczorkiewicza. Ważną rolę pełniły także stare fotografie (Archiwum Dokumentacji Mechanicznejw Warszawie) oraz spotkania ze starszymi mieszkańcami, którzy pamiętająprzedwojenną Warszawę.

Reklama
Reklama

Atrakcją spektaklu jest obecność grającej na żywo orkiestry.Kapela „Czarne Motyle" gra na autentycznych przedwojennych instrumentach– harmonii, barabanie, mandolinie, skrzypcach. Wykonuje zapomnianedawne szlagiery i utwory taneczne – tanga, fokstroty, polki, walce popularne w przedwojennej Warszawie. Muzycy docierali do tych melodii, przeszukując stare nuty i spotykając się z dawnymi ulicznymi muzykantami, od których uczyli się muzyki. Kapela pomaga także w prowadzeniu warsztatów tańców dawnej Warszawy.

www.scenalubelska.art.pl

Dariusz Kunowski

LALKI:

Leszek Puchalski

ARANŻACJA MUZYCZNA:

Reklama
Reklama

Katarzyna Szurman

OPRAWA CHOREOGRAFICZNA/TANIEC:

Piotr Zgorzelski

KAPELA CZARNE MOTYLE:

Katarzyna Szurman

Katarzyna Andrzejowska de Latour

Reklama
Reklama

Emilia Okołotowicz

OBSADA:

Czarna Mańka - Katarzyna Lindner

Czarny Antek - Daniel Brzeziński

Czarny Franek - Piotr Zgorzelski

Reklama
Reklama

Olo (dyrektor cyrku) - Adam Widur

Felek Prałatek - Nowaczek

Stenia - Katarzyna Staniszewska

Hela - Agnieszka Hakizimana

Tadeusz (pijak) - Piotr Herbich

Reklama
Reklama

Szprync - Jakub Wincenciak

Gienia - Monica Moes

Dziuńka - Daria Guzińska

Kelner - Patryk Wernio/ Jerzy Dowgiałło

Boksio - Michał Antoni Książkiewicz

Reklama
Reklama
Teatr
Teatr Umer i Lupy ocalony od zapomnienia. Już do obejrzenia w TVP VOD
Teatr
„Gaśnica Brauna" w rekonstrukcji procesu mordercy prezydenta Narutowicza
Teatr
„Tkocze” Mai Kleczewskiej z Grand Prix Boskiej Komedii
Teatr
Nie żyje Piotr Cieplak, reżyser m. in. „Nart Ojca Świętego" Jerzego Pilcha
Teatr
Florentina Holzinger na początek Festiwalu Boska Komedia w Krakowie
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama