Reklama
Rozwiń

Festiwal Dramaturgii w Zabrzu: lustro rzeczywistości

W sobotę rozpoczyna się w Zabrzu X Ogólnopolski Festiwal Dramaturgii Współczesnej. Jedyny w kraju przegląd współczesnych europejskich tekstów dramatycznych

Aktualizacja: 18.10.2010 02:42 Publikacja: 15.10.2010 17:51

X Ogólnopolski Festiwal Dramaturgii Współczesnej w Zabrzu

X Ogólnopolski Festiwal Dramaturgii Współczesnej w Zabrzu

Foto: materiały prasowe

Red

- Prezentujemy realizacje dramatów polskich i obcych powstałych po 1989 roku. Są jak lustra rzeczywistości, pokazujące człowieka w kontekście socjologicznym, obyczajowym, politycznym, religijnym – mówi Beata Dąbrowiecka, sekretarz festiwalu.

[wyimek][link=http://blog.rp.pl/zkulturanaty/2010/09/03/z-kultura-na-ty/]Poleć swoje wydarzenie kulturalne[/link][/wyimek]

Inicjatorem festiwalu był pochodzący z Zabrza, a zmarły tuż przed pierwszą edycją festiwalu, dramaturg Stanisław Bieniasz. Twórca „Hałd” uważał, że Zabrze, podobnie jak cały Górny Śląsk, płacące wysoką cenę za przeobrażenia społeczne i ekonomiczne, dla których cezurą jest rok 1989, będzie znakomitym miejscem do teatralnego dyskursu nad współczesnością.

I miał rację. Świadczy o tym popularność przeglądu wśród widzów młodych. Co roku ogląda spektakle ponad 3 tysiące widzów. Organizatorzy włączyli do programu ciekawą ofertą edukacyjną. Młodzież uczestniczyć będzie m.in.: w prezentacjach miniaturek dramatu w ośrodkach edukacyjno-społecznych, warsztatach dramatopisarskich prowadzonych przez dramaturga Pawła Demirskiego, w spotkaniach autorskich, dyskusjach z twórcami przedstawień konkursowych, spektaklach Teatru Telewizji.

W konkursie, na scenie Teatru Nowego i w obiektach postindustrialnych pokazanych zostanie 8 spektakli. Gospodarz festiwalu, Teatr Nowy w Zabrzu przygotował „Pokój zwierzeń”, kryminał podejmujący problematykę współpracy ze służbami bezpieczeństwa, autorski spektakl Andrzeja Celińskiego, reżysera nominowanego do Oscara za film dokumentalny „Dzieci z Leningradzkiego”. „Getsemani” Dawida Hare, koprodukcja Teatru Współczesnego w Szczecinie i Teatru im. Bogusławskiego w Kaliszu, to historia tuszowania skandalu politycznego. „Bóg mordu” Yasminy Rezy z Teatru Słowackiego w Krakowie pokazuje konflikty w mieszczańskiej kamienicy.

„Pływanie synchroniczne” Davida Drabka z Lubuskiego Teatru im. Kruczkowskiego z Zielonej Góry zestawia rzeczywistość komunistyczną ze współczesnością. „Nad” Mariusza Bielińskiego Teatru im. Jaracza z Łodzi opowiada o człowieku skazanym za niepopełnione morderstwo. „Pracapospolita, czyli tacy sami” Katarzyny Dworak i Pawła Wolaka z Teatru im. Modrzejewskiej w Legnicy, „Był sobie Andrzej, Andrzej, Andrzej” Pawła Demirskiego z Teatru im. Szaniawskiego w Wałbrzychu i „V (F) ICD 10 Transformacje” Artura Pałygi z Teatru Polskiego w Bydgoszczy ukazują współczesnych Polaków i ich dylematy.

W jury zasiadają: Bogdan Ciosek, Krzysztof Domagalik, Krzysztof Karwat, Jacek Sieradzki i Hanaa Abel Fattah Metwaly, dyrektor artystyczny Festiwalu Teatru Eksperymentalnego w Kairze.

[i]Danuta Lubina-Cipińska[/i]

- Prezentujemy realizacje dramatów polskich i obcych powstałych po 1989 roku. Są jak lustra rzeczywistości, pokazujące człowieka w kontekście socjologicznym, obyczajowym, politycznym, religijnym – mówi Beata Dąbrowiecka, sekretarz festiwalu.

[wyimek][link=http://blog.rp.pl/zkulturanaty/2010/09/03/z-kultura-na-ty/]Poleć swoje wydarzenie kulturalne[/link][/wyimek]

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Teatr
Teatr Wielki. Personalne przepychanki w Poznaniu
Teatr
„Ziemia obiecana” Kleczewskiej: globalni giganci AI zastąpili wyścig fabrykantów
Teatr
„Ziemia obiecana": co powiedzą Kleczewska, Głuchowski i Klata o dzisiejszej sytuacji?
Teatr
Czy Urząd Świętokrzyskiego planuje przetarg na teatr w Kielcach?
Teatr
Co będzie, gdy wejdą Ruscy i zaczną się rozbiory? Nowa sztuka Szczepana Twardocha
Teatr
Historia mężczyzny bez ręki, którą obcięło ISIS