Jak młodzi warszawiacy widzą przyszłość Europy

Komuna// Warszawa zaprasza na premierę „Bohaterów przyszłości" Markusa Öhrna, która odbędzie się 27 i 28 września o godz. 19:00.

Publikacja: 16.09.2014 18:13

„Bohaterowie przyszłości”

„Bohaterowie przyszłości”

Foto: materiały prasowe

W spektaklu „Bohaterowie przyszłości" reżyser Markus Öhrn przygląda się Europie oczami młodych mieszkańców Warszawy urodzonych po transformacji ustrojowej.

Kim jest młody obywatel Europy? Jak młodzi mieszkańcy Warszawy widzą przyszłość Europy i swoje role w europejskiej Wspólnocie? Odpowiedzi na te pytania Markus Öhrn poszukiwał wspólnie z zaproszonymi do projektu uczniami szkół podstawowych, gimnazjalistami, licealistami i studentami warszawskich uczelni. W spektaklu poruszane są zagadnienia takie jak zróżnicowanie statusów społecznych, kwestia tolerancji i praktyczny wymiar teorii gender. Tematy te pozostają szczególnie istotne w kraju wyciągającym pierwsze poważne wnioski w 25 lat po transformacji ustrojowej.

Spektakl realizowany w ramach cyklu „Przyszłość Europy", w koprodukcji z Krakowskimi Reminiscencjami Teatralnymi.

Koncepcja i reżyseria: Markus Öhrn

Asystentka reżysera: Małgorzata Wdowik

Występują: Wiktor Bagiński, Łukasz Brodowski, Nina Dąbrowska, Helena Gąsiejewska, Igor Kacperski, Apolinary Rzońcia, Anna Sienicka, Zhanna Viznovych

Kostiumy: Ewelina Ciuchta

Kurator: Marcin Maćkiewicz

Koordynacja produkcji: Izabela Żerek

Produkcja: Komuna// Warszawa

Koprodukcja: Krakowskie Reminiscencje Teatralne

Więcej informacji: www.komuna.warszawa.pl

PREMIERA:

27–28.09.2014 r. (sobota–niedziela), godz. 19.00

Komuna// Warszawa, ul. Lubelska 30/32

Bilety: 15 zł / 25 zł

8.10.2014 r. (środa), godz. 19.00 w ramach Krakowskich Reminiscencji Teatralnych.

Markus Öhrn (ur. 1972)

jest szwedzkim artystą wizualnym i reżyserem teatralnym, absolwentem studiów magisterskich w zakresie sztuk pięknych w Konstfack w Sztokholmie (2008). Choć nie ma reżyserskiego wykształcenia i przygotował dopiero kilka spektakli, jego prace prezentowane są na najważniejszych festiwalach teatralnych: w Awinionie, Wiedniu, Brukseli czy Berlinie. Przedstawienia Markusa Öhrna nieustannie budzą kontrowersje i są powodem gorących dyskusji o granicach współczesnego teatru. W tryptyku „Conte d'Amour" (2010), „We love Africa and Africa loves us" (2012), „Bis zum Tod" (2014) podejmował temat toksyczności tradycyjnego europejskiego wzorca rodziny i towarzyszącej mu nierozerwalnie funkcji przemocy. W „Étant donnés" prezentował dotkliwe skutki przedmiotowego traktowania kobiecego ciała. W swoich spektaklach daleki jest od konwencji tradycyjnego teatru repertuarowego, strzępy tekstu są dla niego jedynie komentarzem dla radykalnie plastycznych sytuacji scenicznych. Intensywnie używa technologii wideo, nieraz przez większość spektaklu nie dając widzowi bezpośredniego dostępu do żywego aktora. W Polsce dotychczas prezentował swoje spektakle dwukrotnie – w ramach Krakowskich Reminiscencji Teatralnych oraz programu „# nie jesteś mi obojętny" w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu.

CYKL „PRZYSZŁOŚĆ EUROPY"

Europa jest miejscem szczególnym, ponieważ wywodząca się z niej kultura i system wartości są punktem odniesienia dla całego świata. Bez względu na szerokość geograficzną i historyczne tradycje wciąż żywa jest modernizacyjna siła idei, które narodziły się w starożytnej i nowożytnej Europie: demokracja, wolność osobista, prawa człowieka, prawa socjalne. 1 maja 2014 roku Polska obchodziła 10-lecie wstąpienia do Unii Europejskiej. Jest to dobra okazja do refleksji nad ideą europejskiej wspólnoty – zwłaszcza teraz, w momencie kryzysu i załamania paneuropejskiego entuzjazmu. Komuna// Warszawa zastanawia się nad tym, jak rysuje się przyszłość Europy, dręczonej kryzysem demokracji i finansów, oraz do czego doprowadzi frustracja ludzi spychanych na margines.

W spektaklu „Bohaterowie przyszłości" reżyser Markus Öhrn przygląda się Europie oczami młodych mieszkańców Warszawy urodzonych po transformacji ustrojowej.

Kim jest młody obywatel Europy? Jak młodzi mieszkańcy Warszawy widzą przyszłość Europy i swoje role w europejskiej Wspólnocie? Odpowiedzi na te pytania Markus Öhrn poszukiwał wspólnie z zaproszonymi do projektu uczniami szkół podstawowych, gimnazjalistami, licealistami i studentami warszawskich uczelni. W spektaklu poruszane są zagadnienia takie jak zróżnicowanie statusów społecznych, kwestia tolerancji i praktyczny wymiar teorii gender. Tematy te pozostają szczególnie istotne w kraju wyciągającym pierwsze poważne wnioski w 25 lat po transformacji ustrojowej.

Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Teatr
Latający Potwór Spaghetti objawi się w Krakowie