Nowa dykasteria pod przewodnictwem abp. Rina Fisichelli ma walczyć z postępującą laicyzacją, głównie w Europie. Papież stworzył nowe „ministerstwo” mocą motu proprio (list o charakterze dekretu) „Ubicumque et semper” (Wszędzie i zawsze). Napisał, że w dzisiejszych czasach Kościół musi stawić czoło zjawisku dystansowania się od wiary w społeczeństwach i kulturach, które od wieków były przesiąknięte duchem Ewangelii.
Papież zwrócił uwagę, że dochodzi do niepokojącej utraty poczucia sacrum, wspólnego do niedawna pojmowania takich ludzkich doświadczeń, jak narodziny, śmierć, życie w rodzinie i kwestionowania naturalnego prawa moralnego, co prowadzi człowieka do wewnętrznej pustki i przekonania, że jest jedynym sprawcą i panem własnego losu.
Wspomniał też o regionach, w których doszło do niemal całkowitej dechrystianizacji, choć nie wymienił żadnego z nazwy. Przeciwstawić się tym tendencjom ma nowo powołana Rada we współpracy z Konferencjami Episkopatów, które najlepiej znają lokalne problemy. Z konkretnych zadań papież wymienił promowanie katechizmu i najnowszych form komunikacji jako instrumentów nowej ewangelizacji.
Nowa ewangelizacja rozumiana jako zdefiniowanie na nowo relacji Kościoła ze współczesnym światem była jednym z centralnych tematów ostatniego Soboru. Już wówczas Paweł VI pisał o dechrystianizacji wśród ochrzczonych, którzy żyją z dala od wiary, o prostych ludziach wierzących, którzy nie znają podstaw wiary, i o intelektualistach pragnących poznać Chrystusa inaczej, niż nauczono ich w dzieciństwie. Samego terminu po raz pierwszy użył Jan Paweł II w Nowej Hucie w 1979 r., by o potrzebie nowej ewangelizacji napisać w adhortacji apostolskiej „Christifideles Laici”, gdzie wyjaśnił, że chodzi o walkę z laicyzacją, obojętnością i ateizmem w rozwiniętych, opanowanych konsumpcją krajach Pierwszego Świata.
Abp Fisichella podczas spotkania z dziennikarzami w Watykanie tłumaczył wczoraj, że utworzenie Rady to jedna z ważniejszych inicjatyw duszpasterskich tego pontyfikatu. Swoje zadanie rozumie jako próbę stworzenia współczesnej chrześcijańskiej antropologii, choć zastrzega, że „nowa ewangelizacja” nie będzie formułą uniwersalną, lecz biorącą pod uwagę uwarunkowania lokalne. Stąd Rada podzielona zostanie na obszary językowe (chodzi o główne języki europejskie i sekcję słowiańską). Na pytanie, co Rada zamierza zrobić w Meksyku, hierarcha odpowiedział: „Najpierw Europa”. O działaniach Rady będzie się można dowiedzieć m.in. z portali społecznościowych.