W debacie poza ministrem turystyki Brazylii panem Viniciusem Lages wzięła także udział Pani Erica Drummond - przedstawicielka kandydata na Prezydenta Brazylii Aecio Nevesa, która skrytykowała działania aktualnego rządu w tym sektorze, wskazując zarazem na nowe rozwiązania dla tej branży, jak m.in. możliwość kontraktowania tymczasowej sily roboczej. Przytoczyła ona w swojej wypowiedzi osiągnięcia i sukcesy kandydata Nevesa, jako gubernatora stanu Minas Gerais zaznaczając, ze podobne rozwiązania mogą zostać wprowadzone na poziomie krajowym. Moderatorem był Prezes ABAV – Brazylijskiego Zrzeszenia Agencji Turystycznych pan Antonio Joao Monteiro de Azevedo.
Minister Lages nie odniósł się do krytyki ze strony Pani Drummond, natomiast wskazał na stały awans w rozwoju turystyki w Brazylii w ostatnich 11 - stu latach, gdzie nastąpiły znaczne inwestycje w dziedzinie agroturystyki, turystyki pielgrzymkowej, czy tez aktywnej. Minister wskazał, iż wszelkie jego działania maja na celu przedstawienie turystyki, jako części gospodarki, która znacząco może pobudzić rozwój całego kraju. Wspiera on nowe rozwiązania dotyczące finansowania infrastruktury, włączając się aktywnie w rozwój sektor a portowego, a w szczególności przyciągnięcia wycieczek pełnomorskich, które uwzględniałyby atrakcje brazylijskiego wybrzeża.
Dla ministra Europa ma bardzo duże znaczenie dla rozwoju tego sektora w Brazylii, nie tylko ze względu na wieloletnie doświadczenia w tej dziedzinie, które stanowią dobry przykład dla tutejszej branży, ale także na fakt, iż jest to region o dużym potencjale ekonomicznym. Lages wskazał także na znaczenie internacjonalizacji turystyki w Brazylii m.in. poprzez inwestycje znanych europejskich sieci hotelarskich, które mogłyby znaczniej rozwinąć swoją działalność na tym rynku, podobnie zresztą jak i sieci azjatyckie. Nie bez znaczenia jest obecność europejskiej emigracji w Brazylii (Włosi, Portugalczycy, Hiszpanie, Niemcy, a także Polacy i Ukraińcy), która także sprzyja procesowi przybliżania obydwu regionów.
Rynek Chiński jest rynkiem, który rokuje w przyszłości największe nadzieje nad czym ciężko pracuje brazylijska Agencja Promocji Turystyki - Embratur, aby poprzez nowe połączenia lotnicze z Azja oraz inwestycje w sieci hotelarskie z tego region u przyciągnąć jak największą liczbę turystów.
Na pytanie czy brazylijskie ministerstwo turystyki wesprze procesy zmian związanych z biurokracja hamująca inwestycje w branży hotelarskiej , minister Lages odpowiedział, ze tak, niemniej należy przy tym głębiej przeanalizować na co jest największe zapotrzebowanie , czy na hotele biznesowe, luksusowe, pięciogwiazdkowe czy turystyczne i w jakich regionach.