Reklama

Filmy też nie muszą być bezpieczne

Bohaterowie reklam nie zapinają pasów, jeżdżą motocyklem bez kasku. Społeczna kampania ma to zmienić.

Aktualizacja: 05.06.2015 20:34 Publikacja: 04.06.2015 21:06

Bohaterowie serialu „Rodzinka.pl” niestety też nie zawsze zapinają pasy, jeżdżąc samochodem

Bohaterowie serialu „Rodzinka.pl” niestety też nie zawsze zapinają pasy, jeżdżąc samochodem

Foto: TVP

„Czy to nie był przypadkiem pociąg z pańskimi marzeniami?" – pyta doradca bankowy mężczyznę na dworcu. Przed nosem przejechał im właśnie pociąg, który w odkrytych wagonach ciągnie m.in. zabudowę kuchni, czerwony samochód i dzikie zwierzęta przywodzące na myśl dalekie podróże. „Nie warto czekać z ich realizacją" – mówi doradca i zabiera mężczyznę na motocykl. Po brawurowej jeździe doganiają pociąg z marzeniami. To scenariusz spotu Alior Banku, emitowanego w telewizji. Wkradł się do niego poważny błąd – bohaterowie jadą motocyklem bez kasków. Uczestnicy akcji „Bezpieczeństwo na drodze w mediach – róbmy to dobrze" zaapelowali o jego zmianę.

Akcję koordynuje portal brd24.pl zajmujący się bezpieczeństwem ruchu drogowego, oraz eksperci projektu edukacyjnego „Świadomy kierowca". Ci ostatni prowadzą szkolenia użytkowników dróg z wykorzystaniem m.in. symulatorów dachowania i poślizgu.

– Kask odgrywa niebagatelną rolę w ochronie głowy motocyklisty. Taki błąd nie powinien się zdarzyć w reklamie, bo siła oddziaływania mediów jest ogromna. Nawet jeśli ktoś scenie się nie przyjrzał, mogła zadziałać na podświadomość – mówi Sylwester Pawłowski z projektu „Świadomy kierowca".

Bank uważa, że reklamy zmieniać nie trzeba. – Adresat spotu zdaje sobie sprawę, że całościowy odbiór reklamy ma wydźwięk fantastyczny i nierealistyczny – tłumaczy rzecznik banku Julian Krzyżanowski. – Szybka jazda na motorze jest ewidentną i łatwą do odebrania alegorią pogoni za marzeniami, nie stanowi zachęty do podejmowania podobnych zachowań – dodaje.

Autorom akcji udało się jednak przekonać do zmiany spotów promujących produkty dwóch innych firm. Aviva wyprodukowała spot z Małgorzatą Kożuchowską. O oferowanych przez firmę polisach opowiadała m.in., jadąc na tylnym siedzeniu samochodu bez zapiętych pasów. Z kolei sieć paliwowa BP wyemitowała reklamę programu lojalnościowego umożliwiającego wymianę punktów na gadżety. W ostatniej scenie na tylnym siedzeniu baraszkowało dziecko jadące nie tylko bez fotelika, ale nawet bez pasów.

Reklama
Reklama

W reklamie Avivy dodano pas bezpieczeństwa. – Podczas nagrywania reklamy samochód z aktorką nie jechał po ulicy, lecz był wieziony na specjalnej platformie wykorzystywanej do kręcenia filmów – tumaczy Bohdan Białorucki, rzecznik prasowy Avivy.

Z kolei przedstawiciele BP tłumaczyli, że ujęcie obrazowało wjazd do myjni samochodowej znajdującej się poza ruchem ulicznym. Jednak scenę wycięto, zastępując ją inną.

– Warto pochwalić obie firmy za szybką reakcję – mówi Łukasz Zboralski z brd24.pl.

– Kampania ma charakter pozytywny. Nie chodzi o to, by wytykać kogoś palcem, ale zwrócić uwagę na zjawisko – dodaje Łukasz Zboralski. Dlatego namawia internautów, by nadsyłali informacje o kolejnych błędach w reklamach i innych programach.

Wygląda na to, że uczestnicy akcji pracy będą mieli dużo, bo błędów jest sporo. – Ostatnio dowiedzieliśmy się o wadliwej scenie w popularnym serialu „Rodzinka.pl" – mówi Sylwester Pawłowski. W jednym z odcinków państwo Boscy wyjeżdżają z dziećmi na wakacje samochodem bez fotelików, a w dodatku niemal cała rodzina nie zapina pasów. Nie robi tego nawet postać grana przez Tomasza Karolaka, aktora, który przed kilkoma laty wziął udział w akcji społecznej „Zapinam pasy".

Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Społeczeństwo
Co przyciąga do Polski ukraińskich imigrantów? Wyniki badania
Społeczeństwo
Budżet Mazowsza na 2026 rok. Administracja pochłonie więcej niż zdrowie
Społeczeństwo
Zaborów nie widać. Usług publicznych też nie. I zyskuje na tym Konfederacja
Społeczeństwo
Jak zgłosić rosyjski dron przez telefon?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama