Reklama

Filmy też nie muszą być bezpieczne

Bohaterowie reklam nie zapinają pasów, jeżdżą motocyklem bez kasku. Społeczna kampania ma to zmienić.

Aktualizacja: 05.06.2015 20:34 Publikacja: 04.06.2015 21:06

Bohaterowie serialu „Rodzinka.pl” niestety też nie zawsze zapinają pasy, jeżdżąc samochodem

Bohaterowie serialu „Rodzinka.pl” niestety też nie zawsze zapinają pasy, jeżdżąc samochodem

Foto: TVP

„Czy to nie był przypadkiem pociąg z pańskimi marzeniami?" – pyta doradca bankowy mężczyznę na dworcu. Przed nosem przejechał im właśnie pociąg, który w odkrytych wagonach ciągnie m.in. zabudowę kuchni, czerwony samochód i dzikie zwierzęta przywodzące na myśl dalekie podróże. „Nie warto czekać z ich realizacją" – mówi doradca i zabiera mężczyznę na motocykl. Po brawurowej jeździe doganiają pociąg z marzeniami. To scenariusz spotu Alior Banku, emitowanego w telewizji. Wkradł się do niego poważny błąd – bohaterowie jadą motocyklem bez kasków. Uczestnicy akcji „Bezpieczeństwo na drodze w mediach – róbmy to dobrze" zaapelowali o jego zmianę.

Akcję koordynuje portal brd24.pl zajmujący się bezpieczeństwem ruchu drogowego, oraz eksperci projektu edukacyjnego „Świadomy kierowca". Ci ostatni prowadzą szkolenia użytkowników dróg z wykorzystaniem m.in. symulatorów dachowania i poślizgu.

– Kask odgrywa niebagatelną rolę w ochronie głowy motocyklisty. Taki błąd nie powinien się zdarzyć w reklamie, bo siła oddziaływania mediów jest ogromna. Nawet jeśli ktoś scenie się nie przyjrzał, mogła zadziałać na podświadomość – mówi Sylwester Pawłowski z projektu „Świadomy kierowca".

Bank uważa, że reklamy zmieniać nie trzeba. – Adresat spotu zdaje sobie sprawę, że całościowy odbiór reklamy ma wydźwięk fantastyczny i nierealistyczny – tłumaczy rzecznik banku Julian Krzyżanowski. – Szybka jazda na motorze jest ewidentną i łatwą do odebrania alegorią pogoni za marzeniami, nie stanowi zachęty do podejmowania podobnych zachowań – dodaje.

Autorom akcji udało się jednak przekonać do zmiany spotów promujących produkty dwóch innych firm. Aviva wyprodukowała spot z Małgorzatą Kożuchowską. O oferowanych przez firmę polisach opowiadała m.in., jadąc na tylnym siedzeniu samochodu bez zapiętych pasów. Z kolei sieć paliwowa BP wyemitowała reklamę programu lojalnościowego umożliwiającego wymianę punktów na gadżety. W ostatniej scenie na tylnym siedzeniu baraszkowało dziecko jadące nie tylko bez fotelika, ale nawet bez pasów.

Reklama
Reklama

W reklamie Avivy dodano pas bezpieczeństwa. – Podczas nagrywania reklamy samochód z aktorką nie jechał po ulicy, lecz był wieziony na specjalnej platformie wykorzystywanej do kręcenia filmów – tumaczy Bohdan Białorucki, rzecznik prasowy Avivy.

Z kolei przedstawiciele BP tłumaczyli, że ujęcie obrazowało wjazd do myjni samochodowej znajdującej się poza ruchem ulicznym. Jednak scenę wycięto, zastępując ją inną.

– Warto pochwalić obie firmy za szybką reakcję – mówi Łukasz Zboralski z brd24.pl.

– Kampania ma charakter pozytywny. Nie chodzi o to, by wytykać kogoś palcem, ale zwrócić uwagę na zjawisko – dodaje Łukasz Zboralski. Dlatego namawia internautów, by nadsyłali informacje o kolejnych błędach w reklamach i innych programach.

Wygląda na to, że uczestnicy akcji pracy będą mieli dużo, bo błędów jest sporo. – Ostatnio dowiedzieliśmy się o wadliwej scenie w popularnym serialu „Rodzinka.pl" – mówi Sylwester Pawłowski. W jednym z odcinków państwo Boscy wyjeżdżają z dziećmi na wakacje samochodem bez fotelików, a w dodatku niemal cała rodzina nie zapina pasów. Nie robi tego nawet postać grana przez Tomasza Karolaka, aktora, który przed kilkoma laty wziął udział w akcji społecznej „Zapinam pasy".

Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Społeczeństwo
4 złote dziennie na jedzenie. Dieta więźniów pod lupą
Społeczeństwo
Dwunarodowe pary i ich dzieci w Polsce. W czołówce zaskoczenie
Społeczeństwo
Ustawa łańcuchowa. Sejm podjął decyzję w sprawie prezydenckiego weta. Jak głosowali posłowie?
Społeczeństwo
Co przyciąga do Polski ukraińskich imigrantów? Wyniki badania
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama