Reklama

Kuszenie dzieci będzie dozwolone

Posłowie nie zakażą reklamy śmieciowego jedzenia. Z projektu ustawy o zdrowiu publicznym wykreślono zapis, który tego zabraniał.

Aktualizacja: 08.08.2015 00:11 Publikacja: 06.08.2015 21:03

Kuszenie dzieci będzie dozwolone

To oznacza, że w porach programów przeznaczonych dla dzieci wciąż będzie można reklamować chipsy, batoniki i kolorowe napoje zawierające głównie cukier.

Zabiegały o to dwie organizacje: Polska Organizacja Producentów Żywności oraz Związek Stowarzyszeń Rady Reklamy. Tłumaczą, że od stycznia 2015 r. obowiązuje w Polsce porozumienie nadawców telewizyjnych, które stanowi, że audycjom kierowanym do dzieci w wieku do 12 lat nie będą towarzyszyły reklamy artykułów spożywczych i napojów, które nie spełniają zaakceptowanych przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie kryteriów żywieniowych.

Tyle że nie jest to prawo, którego należy bezwzględnie przestrzegać, lecz jedynie zwykła umowa. Wpisanie zakazu do ustawy rzeczywiście zabraniałoby emisji takich reklam.

Przeciwko usunięciu zapisu z projektu ustawy protestuje – na prośbę rodziców promujących ekologiczny styl życia – poseł PiS Tadeusz Dziuba.

– Zgłosiłem poprawkę, żeby powróciła pierwsza wersja zapisu całkowicie zabraniająca reklam takiej żywności w pasie audycji dla dzieci, ale zostałem przegłosowany – tłumaczy. – Ku mojemu zdziwieniu posłowie koalicji ją odrzucili. Ale będę zgłaszał poprawkę przed drugim czytaniem jako wniosek mniejszości, jednak wątpię, że uda się ją przeforsować – wyjaśnia.

Dodaje, że dziwi się, że w tej sprawie rząd ulega lobbystom, a przy innych okazjach załamuje ręce i twierdzi, że dzieci nie powinny być karmione niezdrowymi produktami.

– Jak przyjdzie co do czego, to rząd kuli ogon pod siebie i nie podejmuje realnego działania w tej sprawie – twierdzi.

Badania pokazują, iż wpływ reklam na wybór produktów żywnościowych jest ogromny.

Reklama
Reklama

– Możemy wręcz pokusić się o stwierdzenie „uzależnienia", szczególnie małych dzieci, od reklam. Takie dzieci nie zjedzą np. niczego, co nie wiąże się z ulubionym bohaterem, który reklamuje dany produkt spożywczy – mówi psycholog Małgorzata Chmielewska-Zdunek. – Reklamy dla dzieci są kolorowe, barwne i przede wszystkim oddziałują na emocje, co w przypadku małych dzieci jest niezwykle skuteczne, gdyż emocje nie są jeszcze dojrzałe. A to daje producentom reklam możliwość manipulacji i wpływu – dodaje ekspertka.

Ograniczony dostęp dzieci do śmieciowego jedzenia to jeden z najważniejszych punktów exposé premier Ewy Kopacz. Jak zapowiadano, jest to próba walki z otyłością wśród dzieci i młodzieży. Od września 2016 r. niezdrowa żywność ma zniknąć ze sklepików szkolnych. Protestują organizacje pracodawców, którzy twierdzą, że może to doprowadzić do ich bankructwa.

Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Społeczeństwo
Co przyciąga do Polski ukraińskich imigrantów? Wyniki badania
Społeczeństwo
Budżet Mazowsza na 2026 rok. Administracja pochłonie więcej niż zdrowie
Społeczeństwo
Zaborów nie widać. Usług publicznych też nie. I zyskuje na tym Konfederacja
Społeczeństwo
Jak zgłosić rosyjski dron przez telefon?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama