Przewiduje to nowa [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=292862]ustawa o pracownikach samorządowych[/link] obowiązująca od 1 stycznia.
[srodtytul]Powinności urzędnicze[/srodtytul]
Zgodnie z nią podstawowym obowiązkiem zatrudnionych w samorządzie jest dbałość o wykonywanie zadań publicznych oraz o pieniądze publiczne. Muszą przy tym przestrzegać konstytucji i innych przepisów prawa, wykonywać pracę sumiennie, sprawnie i bezstronnie. Powinni też – jeśli prawo tego nie zabrania – udzielać informacji interesantom oraz udostępniać dokumenty, a z drugiej strony przestrzegać ustawowo chronionej tajemnicy. Powinnością urzędnika samorządowego jest także zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z interesantami, zwierzchnikami i podwładnymi oraz współpracownikami.
Podobnie jak pod rządami poprzedniej ustawy wymóg zachowywania się z godnością obowiązuje nie tylko w pracy, ale i poza nią. Nowo określonym obowiązkiem jest natomiast stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
Urzędnik ma sumiennie i starannie wykonywać polecenia przełożonego. Jeśli jest przekonany, że polecenie jest niezgodne z prawem albo błędne („zawiera znamiona pomyłki” – to nowość), ma obowiązek sporządzić dla szefa notatkę służbową. Jeśli mimo to dostanie polecenie na piśmie, musi je wykonać, zawiadamiając jednocześnie kierownika jednostki.