Prawo wymusza tworzenie gminnych punktów zbiórki starych urządzeń RTV i AGD

W 85 proc. gmin urzędnicy zdają sobie sprawę, że po przejęciu kontroli nad gospodarką odpadami, samorządy będą musiały tworzyć punkty zbierania starych urządzeń elektrycznych i elektronicznych.

Publikacja: 09.11.2012 19:10

Prawo wymusza tworzenie gminnych punktów zbiórki starych urządzeń RTV i AGD

Prawo wymusza tworzenie gminnych punktów zbiórki starych urządzeń RTV i AGD

Foto: Fotorzepa, Monika Zielska Monika Zielska

Samorządy mają nie tylko informować mieszańców, gdzie mogą oddać stare telewizory i lodówki, ale też zapewnić punkty odbioru takich sprzętów.

Większość pracowników w gminach, bo aż 85 proc. wie, że po tym jak w 2011 roku znowelizowano ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, samorządy mają tworzyć na swoim terenie punkty zbiórki odpadów z urządzeń elektrycznych i elektronicznych. Jednak stu procentowa pewność o takich obowiązkach ma nieco ponad połowa respondentów w gminach (54 proc.).

Z badania przeprowadzonego przez TNS Pentor na zlecenie organizacji odzysku ElektroEko wynika, że tyle samo urzędników w gminach ma świadomość, że na stronach urzędów gmin mają być informacje firm zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych. Badanie pokazuje, że 88 proc. pracowników gmin deklaruje, że ma wiedzę dotyczącą ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.

Raport pokazuje, że na terenie prawie wszystkich gmin (99 proc.) znajdują się punkty zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Jednak są one są najczęściej organizowane przez przedsiębiorstwa komercyjne zajmujące się zbieraniem odpadów. Większość takich punktów to  sklepy ze sprzętem RTV i AGD. Z raportu wynika, że ponad jedna czwarta gmin zamierza w najbliższym czasie pozyskać partnera do zarządzania systemem zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

Zmiana przepisów o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dała kontrolę samorządom nad odpadami wytwarzanymi na ich terenie. Gmina ma za to odpowiadać, a zadania te wykonywać przy współpracy z prywatnymi przedsiębiorcami wyłonionymi w przetargach. Zajmą się oni np. odbiorem śmieci od mieszkańców.

Przepisy wymagają, by gmina informowała mieszkańców o owym systemie zbiórki odpadów. W raporcie poświęcono miejsce i temu zagadnieniu. I tak w ciągu najbliższych sześciu miesięcy 21 proc. gmin deklaruje, że skupi się na akcjach informacyjnych odnośnie nowych przepisów i wynikających z ustawy konsekwencji dla mieszkańców. Specjalne programy edukacyjne planuje przygotować 19 proc. badanych gmin. 26 proc. planuje przygotować ulotki i plakaty, a w 14 proc. samorządów odpowiednie informacje o nowym systemie zbiórki opadów znajdą się na stronach internetowych.

Samorządy mają nie tylko informować mieszańców, gdzie mogą oddać stare telewizory i lodówki, ale też zapewnić punkty odbioru takich sprzętów.

Większość pracowników w gminach, bo aż 85 proc. wie, że po tym jak w 2011 roku znowelizowano ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, samorządy mają tworzyć na swoim terenie punkty zbiórki odpadów z urządzeń elektrycznych i elektronicznych. Jednak stu procentowa pewność o takich obowiązkach ma nieco ponad połowa respondentów w gminach (54 proc.).

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr