O udostępnienie wzorów identyfikatorów, a także informacji o liczbie wydanych identyfikatorów, ich ewidencji, sposobie nadawania i numeracji wystąpił do zarządu Kolei Śląskich sp. z o.o. Aleksander K. Spółka nie udzieliła informacji, powołując się na tajemnicę przedsiębiorstwa. Tłumaczyła, że wykaz danych zamieszczony w regulaminie ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa wymienia m.in. ewidencję nadanych identyfikatorów. Nie można też ujawniać statystyk zbiorczych zatrudnienia, a więc liczby osób mających uprawnienia do kontroli biletów.
Aleksander K. zaskarżył odmowną decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach. Jego zdaniem z wzorami identyfikatorów może się zapoznać każdy podróżny. Przy częstych podróżach można też zdobyć przybliżoną wiedzę o liczbie konduktorów i o zasadach nadawania im numerów identyfikacyjnych.
WSA uznał, że żądane informacje są informacją publiczną. Ale skargę uwzględnił jedynie w odniesieniu do wzorów identyfikatorów. Stwierdził, że przepisy prawa przewozowego, na które m.in. powołują się Koleje Śląskie, nic nie mówią o wzorach identyfikatorów, tylko określają, co powinny one zawierać. Dane liczbowe, obrazujące m.in. strukturę zatrudnienia w spółce, są natomiast objęte tajemnicą przedsiębiorstwa.
W skardze kasacyjnej Aleksander K. stwierdził: „Nie może być tak, iż przedsiębiorstwo postanowi w regulaminie, że coś jest objęte tajemnicą, czyniąc iluzorycznym prawo do informacji publicznej". Zaapelował też do NSA, żeby sąd zapoznał się z regulaminem, by ocenić, czy objęcie żądanych danych tajemnicą przedsiębiorstwa było uzasadnione.
NSA (sygnatura akt: I OSK 1023/14) stwierdził, że WSA prawidłowo uchylił decyzję Kolei Śląskich odmawiającą udostępnienia wzorów identyfikatorów, a w pozostałej części oddalił skargę. Podzielił stanowisko, że Koleje Śląskie mogły same zdecydować, jakie informacje objąć tajemnicą przedsiębiorstwa. Skoro zatem wzory identyfikatorów nie zostały wymienione w regulaminie ochrony tajemnicy przedsiębiorcy, spółka nie mogła się na nią powoływać. NSA nie może zaś oceniać, czy zakres tajemnicy przedsiębiorstwa jest uzasadniony.