Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach rozstrzygnął w interpretacji z 27 czerwca 2016 r. (IBPP2/4512-312/16/ICz) kwestię opodatkowania podatkiem VAT świadczonych przez gminę usług dodatkowych w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów. Zgodnie z ustawą o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, w zamian za opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina zapewnia właścicielom nieruchomości pozbywanie się wszystkich rodzajów odpadów komunalnych. Niektóre rodzaje odpadów pobierane są bezpośrednio z terenu nieruchomości, inne zaś w tzw. punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych. W zakresie tych ostatnich, w zamian za opłatę uiszczaną przez właściciela nieruchomości, gmina odbiera nielimitowane ilości odpadów zielonych oraz limitowane ilości odpadów budowlanych i rozbiórkowych.
Niezależnie od powyższego, Rada Miasta podjęła uchwałę w sprawie określenia rodzaju dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów oraz wysokości ceny za te usługi. Przedmiotowe usługi obejmują jednorazowe podstawienie pojemnika na odpady budowlane i rozbiórkowe, jednorazowe podstawienie pojemnika na odpady zielone oraz odbiór i transport tych odpadów z terenu nieruchomości do punktu selektywnego odbioru odpadów, a także odbiór w tym punkcie ponadlimitowej ilości odpadów budowlanych i rozbiórkowych wraz z ich zagospodarowaniem.
Gmina zapytała, według jakiej stawki podatku VAT powinna opodatkować opisane powyżej usługi dodatkowe. Sama stanęła na stanowisku, że usługi tego rodzaju należy opodatkować według stawki 8 proc.
Powyższe stanowisko dyrektor izby skarbowej uznał za nieprawidłowe. W ocenie organu podatkowego tego rodzaju usługi w ogóle nie podlegają opodatkowaniu VAT. Zdaniem organu, usługi polegające na odbiorze i zagospodarowaniu dodatkowej ilości odpadów komunalnych mają ten sam charakter przedmiotowy co usługi polegające na odbiorze i zagospodarowaniu odpadów w ilościach podstawowych, tzn. polegają na odbiorze i zagospodarowaniu odpadów komunalnych i znajdują swoją podstawę w przepisach ustawy oraz aktach prawa miejscowego.
Usługi dodatkowe są więc w istocie rzeczy usługami w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych, które stanowią zadania własne gminy. Na kwalifikację tę nie ma wpływu ilość odebranych odpadów. W ocenie organu podatkowego za takim podejściem przemawia również fakt, że ustalając opłatę za świadczenie usług dodatkowych gmina występuje – analogicznie jak przy ustalaniu opłaty za usługi „podstawowe" – w pozycji nadrzędnej w stosunku do właścicieli nieruchomości wykonując w tym zakresie zadania z zakresu władzy publicznej określone przepisami ustawy o samorządzie gminnym.