Niestandardowe instrumenty finansowe a nadmierne zadłużanie się przez gminy

Na razie ustawa o finansach publicznych nie ograniczy stosowania niestandardowych instrumentów finansowych.

Publikacja: 17.08.2016 07:35

Niestandardowe instrumenty finansowe a nadmierne zadłużanie się przez gminy

Foto: 123RF

Regionalne izby obrachunkowe widzą w niestandardowych instrumentach finansowych niebezpieczeństwo nadmiernego zadłużania się przez gminy. I za sprawą nowelizacji ustawy o RIO przygotowanej przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji będą lepiej kontrolować finanse gmin. Zdaniem RIO jednak dopiero określenie w ustawie o finansach publicznych katalogu tytułów dłużnych, w jakich instytucjach finansowych samorządy mogą zaciągać kredyty i pożyczki, może wspomóc kontrolę nad samorządami. Z odpowiedzi przesłanej „Rz" przez Ministerstwo Finansów wynika jednak, że na razie takie zmiany w ustawie o finansach nie będą wprowadzane.

Waldemar Grzegorczyk, rzecznik MF, informuje, że z inicjatywy resortu zbierane są informacje o zadłużeniu samorządów z tytułu niestandardowych instrumentów finansowych. W celu zwiększenia kontroli stanu zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego w zakresie niestandardowych mechanizmów finansowych przewiduje się uszczegółowienie przekazywanych danych w zakresie  pozycji kredyty i pożyczki wykazywanych w sprawozdaniach dotyczących zadłużenia – pisze. Ewentualne propozycje prawne mają zapaść po konsultacji ze stroną samorządową.

Ukryty dług

Samorządy sięgają po tego typu rozwiązania, gdy już są w trudnej sytuacji finansowej i nie mają zdolności kredytowej. Stosują wtedy tzw. subrogację: instytucja finansowa, spłacając zobowiązanie jednostki samorządu terytorialnego, nabywa wierzytelność w stosunku do niej, a jednocześnie strony ustalają nowy harmonogram spłaty. W takich ofertach wyspecjalizowała się firma Magellan. Jej klientem została m.in. najbardziej zadłużona gmina Ostrowice. Inne rozwiązania to umowy partnerstwa publiczno-prywatnego, sprzedaż zwrotna i leasing zwrotny. Gmina Nowy Dwór zawarła np. umowę z firmą Magellan na zbycie pięciu nieruchomości z jednoczesną ich dzierżawą na pięć lat. Potem odkupiła je za cenę sprzedaży. Wszelkie koszty transakcji pokrywała kwotą czynszu. Jednostki nie unikają też umowy sprzedaży, w których cena jest płatna w ratach, umów nienazwanych o terminie dłuższym niż rok, związanych z finansowaniem usług, dostaw i robót budowlanych.

Niestandardowe instrumenty mają skutki ekonomiczne podobne do zwykłych umów pożyczek lub kredytów. Tworzą dług, który samorządy ukrywają poprzez spłatę wydatkami bieżącymi lub majątkowymi.

Znany problem

Ministerstwo Finansów dostrzegło już kilka lat temu niebezpieczeństwo ich stosowania. Od 1 stycznia 2012 r. w rozporządzeniu ministra finansów w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego pojawiły się także niestandardowe rozwiązania. Jednak stosujące je samorządy nie wykazywały w sprawozdaniach tych zobowiązań jako długu i w ten sposób łamały prawo. W skali całego kraju korzystało z nich pod koniec 2015 r. od 39 do 49 (w zależności od rodzaju instrumentu) samorządów.

Różne są powody, dla których samorządy sięgają po ryzykowne rozwiązania. Chęć wyjścia z długu, finansowanie deficytu, ale i chęć rozwoju gminy. Część nie ma możliwości jakiegokolwiek rozwoju, ze względu na stały brak nadwyżki operacyjnej. Samorządowcy bronią tych instrumentów, widząc w nich poszerzenie możliwości finansowania inwestycji. Ale presja na uzyskanie kolejnych środków z budżetu UE w połączeniu z ograniczonymi możliwościami zaciągania długu zmusi część samorządów do stosowania kreatywnej księgowości.

Opinia

Jan Maciej Czajkowski, ekspert Związku Miast Polskich

Mieszkańcy powinni otrzymać przejrzystą informację o zadłużeniu jednostek samorządowych. Tej szansy nie daje im stosowanie niestandardowych instrumentów finansowych. Należy ograniczyć je prawnie, a RIO powinny sygnalizować potencjalne problemy finansowe jednostki. Drogą do tego nie powinien być jednak zapis o kryterium gospodarności w ustawie o RIO. Inny problem to korzystanie ze środków pomocowych w obecnym okresie finansowym UE. Na skutek zaangażowania w minionych latach i obsługi zaciągniętych zobowiązań część jednostek może mieć problemy z finansowaniem zwrotnym nowych inwestycji. Trzeba więc oszacować w kolejnych latach poziom dostępności środków na obsługę nowego długu oraz zracjonalizować planowanie nowych przedsięwzięć z uwzględnieniem konsekwencji finansowych.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Prawo drogowe
Ważny wyrok ws. płatnego parkowania. Sąd: nie można nakładać kar za spóźnienie
Oświata i nauczyciele
Nauczyciele nie ruszyli masowo po pieniądze za nadgodziny. Dlaczego?
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo