W interpretacji z 19 grudnia 2016 r., sygn. 0461-ITPP1.4512.799. 2016.1.DM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy rozstrzygnął kwestię zastosowania prewspółczynnika do odliczenia podatku VAT związanego z wydatkami na budowę infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. Interpretacja została wydana na wniosek gminy, która dokonała centralizacji rozliczeń od 1 stycznia 2017 r.
Opisując stan faktyczny gmina wskazała, że prowadzi działalność niepodlegającą opodatkowaniu VAT, zwolnioną z VAT oraz opodatkowaną VAT. W tej ostatniej kategorii mieszczą się w szczególności usługi w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków świadczone na rzecz mieszkańców gminy i przedsiębiorców. Usługi te są świadczone także na rzecz gminnych jednostek budżetowych, przy czym w związku z dokonaną centralizacją w tym przypadku usługi te będą dokumentowane jedynie notami księgowymi jako świadczenia niepodlegające VAT.
Wątpliwości gminy wzbudził zakres prawa do odliczenia VAT z wydatków jakie będzie ponosić w związku z planowaną rozbudową sieci wodno-kanalizacyjnej obejmującą budowę stacji uzdatniania wody i studni głębinowej oraz wydatków na bieżące utrzymanie sieci wodno-kanalizacyjnej. W złożonym wniosku o wydanie interpretacji gmina zadała pytania czy będzie miała obowiązek stosowania prewspółczynnika VAT do działalności związanej z dostarczaniem wody i odprowadzeniem ścieków oraz czy będzie jej przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych na budowę infrastruktury wodno-kanalizacyjnej.
Zdaniem gminy w przedstawionym stanie faktycznym nie będzie ona zobowiązana do stosowania prewspółczynnika VAT i będzie jej przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT związanego z wydatkami na utrzymanie i rozbudowę sieci wodno-kanalizacyjnej. Przedstawiając argumenty na poparcie swojego stanowiska, gmina wskazała przede wszystkim, że podstawową cechą usługi / dostawy towaru jest istnienie bezpośredniego konsumenta, odbiorcy świadczenia, który to podmiot powinien być innym niż ten, który wykonuje dane świadczenie. Gmina powołała się przy tym na przepis art. 27 Dyrektywy 2006/112, z którego płynie wniosek, iż dokonywanie świadczeń na rzecz własnej działalności nie stanowi świadczenia usług z perspektywy VAT.
Zważywszy na fakt, że po dokonaniu centralizacji gmina i jej jednostki budżetowe nie są odrębnymi podatnikami VAT, gmina doszła do konkluzji, iż dostawa wody czy odbiór ścieków na rzecz jednostek budżetowych gminy nie stanowią wzajemnego świadczenia pomiędzy dwoma podatnikami. To w ocenie gminy prowadzi do wniosku, że w zakresie gospodarki wodno-kanalizacyjnej nie występują czynności niezwiązane z działalnością gospodarczą, a w konsekwencji gmina nie będzie zobowiązana do stosowania prewspółczynnika w zakresie odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z tą działalnością.