Usunięcie skutków awarii technicznej w gminie wymaga nadzwyczajnych środków. Czy w sytuacji, gdy skutki awarii dotyczą tylko obszaru gminy, stan klęski żywiołowej może być wprowadzony przez radę gminy?
Nie.
Tryb wprowadzenia stanu klęski żywiołowej i związane z tym uprawnienia organów określa ustawa o stanie klęski żywiołowej (dalej u.s.k.). Zgodnie z definicjami zawartymi w art. 3 u.s.k. klęską żywiołową może być katastrofa naturalna lub awaria techniczna, których skutki zagrażają życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach. Chodzi tu o przypadki, gdy pomoc i ochrona mogą być skutecznie podjęte tylko przy zastosowaniu nadzwyczajnych środków, we współdziałaniu różnych organów i instytucji oraz specjalistycznych służb i formacji działających pod jednolitym kierownictwem.
Czytaj także: Czy stan klęski żywiołowej usprawiedliwia ograniczanie praw obywatelskich?
Katastrofa naturalna to zdarzenie związane z działaniem sił natury. Natomiast awaria techniczna to gwałtowne, nieprzewidziane uszkodzenie bądź zniszczenie obiektu budowlanego, urządzenia technicznego bądź systemu urządzeń technicznych powodujące przerwę w ich używaniu lub utratę ich właściwości. W myśl art. 5 u.s.k. stan klęski żywiołowej może wprowadzić wyłącznie Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, z własnej inicjatywy lub na wniosek właściwego wojewody.