Na krajówkach małe zmiany wynikające z inwestycji

Zaledwie kilka zmian przebiegu dróg krajowych, głównie na terenie miast – to noworoczne poprawki na administracyjnej mapie drogowej

Publikacja: 06.01.2010 07:00

Na krajówkach małe zmiany wynikające z inwestycji

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Sprawdziły się zeszłoroczne zapowiedzi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, że w tym roku nie przewiduje się większych zmian na mapie dróg krajowych, choć niektóre szosy wojewódzkie zatłoczone są bardziej niż krajówki, a niektóre krajówki świecą pustkami i nie wiadomo, dlaczego mają ten status.

I tak, trzy, zresztą dość krótkie, ciągi drogowe uzyskały status drogi krajowej, a cztery go utraciły.

Większość zmian wynika z nowych inwestycji: budowy nowych szos, ulic czy obwodnic. Jedna z nich przesuwa DK 58 (i częściowo DK 63) na terenie mazurskiego Piszu z centrum miasta na ciąg nowej trasy, na którą składa się kilka przebudowanych ulic i nowy most na Pisie. Podobnie wyrzucona zostaje krajówka nr 12 ze Szprotawy w woj. lubuskim. Niewielkie zmiany obejmą przebieg DK 71 na terenie Pabianic i DK 87 w Piwnicznej-Zdroju, nad granicą słowacką.

Zgodnie z art. 10 ustawy o drogach publicznych pozbawienie drogi dotychczasowej kategorii i zaliczenie jej do innej następuje do końca trzeciego kwartału, z mocą od 1 stycznia następnego roku (a więc raz do roku). Status krajówki nadaje minister transportu w porozumieniu z ministrami: spraw wewnętrznych i administracji oraz obrony narodowej, po zasięgnięciu opinii sejmików województw, a w miastach na prawach powiatu – ich rad (sieć autostrad i ekspresówek określa rząd).

Wyższy status drogi to nie tylko wyższe wymagania techniczne, ale też zmiana zarządcy drogi, który odpowiada za jej utrzymanie, sprzątanie czy odśnieżanie.

Reklama
Reklama

Z chwilą oddania do użytkowania nowych połączeń odcinek drogi zastąpiony nowo wybudowanym zostaje pozbawiony dotychczasowej kategorii, spada do kategorii drogi gminnej i jest administrowany przez lokalny samorząd.

[i]Podstawa prawna:

? [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=327222]rozporządzenie ministra transportu z 25 września 2009 r. w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg krajowych (DzU nr 161, poz. 1283)[/link]

? [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=327216]rozporządzenie ministra transportu z 25 września 2009 r. w sprawie pozbawienia dróg kategorii dróg krajowych (DzU nr 161, poz. 1284[/link])[/i]

Sprawdziły się zeszłoroczne zapowiedzi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, że w tym roku nie przewiduje się większych zmian na mapie dróg krajowych, choć niektóre szosy wojewódzkie zatłoczone są bardziej niż krajówki, a niektóre krajówki świecą pustkami i nie wiadomo, dlaczego mają ten status.

I tak, trzy, zresztą dość krótkie, ciągi drogowe uzyskały status drogi krajowej, a cztery go utraciły.

Reklama
Praca, Emerytury i renty
Opiekujesz się chorym rodzicem? Sprawdź, kiedy przysługuje zasiłek opiekuńczy
W sądzie i w urzędzie
Czy poświadczony notarialnie odpis wystarczy do wpisu w księdze? Wyrok trzech sędziów SN
Sądy i trybunały
Nieoczekiwana zmiana szefa Izby Sądu Najwyższego
Prawo karne
Czy Braun dopuścił się „kłamstwa oświęcimskiego"? Prawnicy nie mają wątpliwości
Podatki
Rodzic może stracić ulgi w PIT, jeśli dziecko za dużo zarobi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama