Samorządy dadzą kasę na tory

Marszałkowie zarezerwowali w swoich programach operacyjnych 1,34 mld zł unijnych pieniędzy na budowę i remonty 1123 km torów. Pierwsze umowy na wykorzystanie środków unijnych zostały już podpisane

Publikacja: 07.01.2010 20:08

Samorządy dadzą kasę na tory

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys Seweryn Sołtys

– Do 2015 roku planujemy realizację 27 projektów współfinansowanych z funduszy unijnych w ramach regionalnych programów operacyjnych o łącznej wartości 1,84 mld zł – mówi Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za budowę i modernizację torów. Wkład własny do tych inwestycji wyniesie ok. 540 mln zł. – Mamy zapewnienie ministra infrastruktury, że te pieniądze w Funduszu Kolejowym będą – dodaje prezes Szafrański.

W 2010 roku spółka zamierza rozpocząć 18 projektów współfinansowanych przez marszałków z unijnej kasy. Ich wartość to ok 1,2 mld zł, z tego dofinansowanie unijne przekracza 1 mld zł. Tegoroczny plan inwestycyjny jest dopiero tworzony, jego treść ma być znana do końca marca. W sumie władze 16 województw przeznaczyły pieniądze na remonty ponad 1,1 tys. km torów. Marszałkowie zarezerwowali też środki na zakup taboru dla swoich spółek kolejowych.

Ta sama PKP PLK, która nie radzi sobie z sięganiem po dotacje unijne przyznane w ramach rządowego programu "Infrastruktura i Środowisko", podpisuje pierwsze umowy na wykorzystanie wsparcia Brukseli z marszałkami. – Po pieniądze w ramach programów regionalnych łatwiej sięgnąć – przyznaje Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK. Zwłaszcza teraz, kiedy marszałkowie zrezygnowali z wygórowanych żądań dotyczących zabezpieczenia. Problem trafił do resortu Rozwoju Regionalnego. – Ministerstwo stwierdziło, że odpowiednią gwarancją będzie wystawiony przez beneficjenta czek in blanco – to rozwiązało problem – wyjaśnia prezes Szafrański.

Władze spółki negocjują też z samorządami zapisy umowy dotyczące możliwości odstąpienia od niej lub renegocjacji jej treści, w przypadku gdyby w wyniku przetargu wzrosła wartość inwestycji. – Oferty wykonawców są wciąż dużo niższe niż opracowane przez nas kosztorysy, ale nie wiemy, jak długo to potrwa. Gdy ich wartość zacznie przekraczać nasze szacunki, nie chcemy być zmuszeni do dofinansowania tych projektów z własnej kieszeni – wyjaśnia prezes Szafrański.

Przetargi organizowane przez samorządy to też nadzieja na nowe zlecenia dla firm modernizujących tory. Zwłaszcza że inwestycje realizowane przez PKP PLK współfinansowane ze środków unijnych w ramach rządowego programu "Infrastruktura i Środowisko" utknęły w martwym punkcie. Wnioski o dotacje unijne, które spółka złożyła do Centrum Unijnych Projektów Transportowych, pod koniec zeszłego roku zostały cofnięte do poprawki.

Eksperci ostrożnie podchodzą do deklaracji kolejarzy. – Zapowiedzi nowego otwarcia w inwestycjach kolejowych było już sporo – mówi Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR. – Teraz czeka nas jeszcze spowolnienie związane ze zmianami organizacyjnymi w spółce PKP PLK – dodaje.

Zdaniem Furgalskiego realizacja planu budowy torów zapowiadanego przez rząd jest możliwa jedynie w przypadku przyjęcia systemu zaliczek i całkowitego przejścia na system "projektuj i buduj", w którym jeden wykonawca odpowiada za zaprojektowanie inwestycji a następnie jej wykonanie. Tak realizowanych jest coraz więcej budów nowych dróg ekspresowych w Polsce.

Pierwsze umowy na finansowanie inwestycji zostały podpisane pod koniec zeszłego roku z władzami województw zachodniopomorskiego, wielkopolskiego i lubelskiego. Przetargi zostały już ogłoszone i czekają na rozstrzygnięcie. Nowe tory z Poznania do Wągrowca mają kosztować prawie 175,2 mln zł, z tego wkład unijny to 76,83 proc. wartości inwestycji, czyli prawie 110 mln zł. Wartość drugiej inwestycji (Luboń-Wolsztyn) to 118,6 mln zł, dofinansowanie z regionalnego programu operacyjnego województwa wielkopolskiego wyniesie 74,5 mln zł.

Województwo lubuskie przyznało środki na modernizację trasy ze Zbąszynka do Zielonej Góry na trasie z Berlina do Poznania. W ostatnich dniach została zaś podpisana umowa na dofinansowanie dwóch inwestycji – modernizacji fragmentu torów z Tczewa do Kostrzynia i Zbąszynka do Gorzowa Wielkopolskiego. Wartość obu tych inwestycji to ponad 64 mln zł, wkład unijny wynosi prawie 39 mln zł.

Włodarze woj. zachodniopomorskiego na budowę połączenia kolejowego między Szczecinem a portem lotniczym w Goleniowie i odbudowę rozkradzionej linii z Ulikowa do Wałcza, tak by powiat wałecki miał połączenie ze Szczecinem. – Obie inwestycje są warte 75,6 mln złotych, z czego wkład unijny wynosi ponad 55 mln zł – mówi Władysław Husejko, marszałek województwa zachodniopomorskiego. – Przetargi na wybór wykonawców zostały już ogłoszone – dodaje.

Wstępną obietnicę przyznania unijnego wsparcia złożył też zarząd Małopolski. Podpisana w ostatnich dniach umowa warta jest 29 mln zł i przewiduje modernizację fragmentu torów z Krakowa do Oświęcimia.

– Do 2015 roku planujemy realizację 27 projektów współfinansowanych z funduszy unijnych w ramach regionalnych programów operacyjnych o łącznej wartości 1,84 mld zł – mówi Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za budowę i modernizację torów. Wkład własny do tych inwestycji wyniesie ok. 540 mln zł. – Mamy zapewnienie ministra infrastruktury, że te pieniądze w Funduszu Kolejowym będą – dodaje prezes Szafrański.

W 2010 roku spółka zamierza rozpocząć 18 projektów współfinansowanych przez marszałków z unijnej kasy. Ich wartość to ok 1,2 mld zł, z tego dofinansowanie unijne przekracza 1 mld zł. Tegoroczny plan inwestycyjny jest dopiero tworzony, jego treść ma być znana do końca marca. W sumie władze 16 województw przeznaczyły pieniądze na remonty ponad 1,1 tys. km torów. Marszałkowie zarezerwowali też środki na zakup taboru dla swoich spółek kolejowych.

Pozostało 81% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara