– Podciągamy to pod działalność promocyjną województwa – mówią samorządowcy, a organy nadzoru przymykają na to oczy.
Ustawodawca potraktował samorządy niejednakowo. Tylko gminom dał właściwie nieograniczone prawo do tworzenia i przystępowania do spółek kapitałowych poprzez art. 10 ust. 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=394D1786F47793196520E1AABEC6784F?id=74522]ustawy o gospodarce komunalnej[/link]. Takiej działalności zabronił powiatom.
Dla samorządów województwa jednoznacznie brzmiącego zakazu nie ma, choć nie ma i przepisów pozwalających wprost marszałkom angażować się w taką działalność. Ustawa o gospodarce komunalnej w art. 10 ust. 4 stanowi, że poza sferą użyteczności publicznej województwo może tworzyć spółki prawa handlowego na zasadach i w formach określonych w art. 13 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7E582AD00F07D04287697E07E77D446D?id=163432]ustawy o samorządzie województwa[/link]. Pozwala on tworzyć i przystępować do spółek z o.o. i spółek akcyjnych w ograniczonym zakresie: jeśli ich działalność polega na czynnościach promocyjnych, edukacyjnych i wydawniczych służących rozwojowi województwa.
[srodtytul]Szerokie uzasadnienie[/srodtytul]
Przedstawiciele izb obrachunkowych przyznają, że trudno działalność spółek kapitałowych, które zajmują się wspieraniem biznesu poprzez udzielanie pożyczek i poręczeń przedsiębiorcom, zaliczyć do sfery użyteczności publicznej. Nie jest to też działalność, o której mówi wspomniany przepis. Nie kwestionują jednak uchwał. Także organy nadzoru wojewodów pobłażliwie podchodzą do tych inicjatyw.