Jeśli ustawę podpisze prezydent, wejdzie w życie 1 stycznia 2009 r. „Rz” w kilku odsłonach przybliży czytelnikom postanowienia ustawy, zaczynając od wymagań stawianych pracownikom samorządowym.
[srodtytul]Wymagania sprecyzowane[/srodtytul]
Pracownikiem samorządowym będzie mógł zostać obywatel polski (osoba bez polskiego obywatelstwa wyjątkowo będzie mogła zostać zatrudniona na stanowisku, na którym się nie wykonuje, czy to bezpośrednio, czy pośrednio, władzy publicznej ani funkcji chroniących interesy państwa, musi jednak znać język polski i mieć tę znajomość potwierdzoną odpowiednim dokumentem). Kolejny warunek to pełna zdolność do czynności prawnych oraz pełnia praw publicznych. Wreszcie potrzebne będą kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku.
Pracownik zatrudniony na podstawie wyboru (np. marszałek, starosta) lub powołania (np. zastępca wójta, skarbnik) nie powinien ponadto być karany za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego ani skarbowe.Dodatkowe warunki muszą spełniać urzędnicy samorządowi. Wymagane jest od nich wykształcenie średnie oraz nieposzlakowana opinia. Osoba na stanowisku kierowniczym, oprócz ogólnych kryteriów pracowniczych, musi legitymować się wykształceniem wyższym pierwszego (licencjat) lub drugiego stopnia (magisterium). Potrzebny jest także co najmniej trzyletni staż pracy lub trzyletnia praktyka w biznesie (działalność gospodarcza o charakterze zgodnym z wymaganiami na danym stanowisku). To zastąpi dotychczasowy wymóg dwuletniego stażu pracy na stanowiskach urzędniczych w samorządzie (lub w innych urzędach państwowych).
[srodtytul]Awanse i konkursy[/srodtytul]