Reklama

Przepis o subwencji ogólnej dla samorządów do poprawki - wyrok TK

Gmina nie może ponosić konsekwencji błędów w wyliczeniach subwencji ogólnej.

Aktualizacja: 07.03.2019 07:06 Publikacja: 07.03.2019 07:00

Przepis o subwencji ogólnej dla samorządów do poprawki - wyrok TK

Foto: www.sxc.hu

W środę Trybunał Konstytucyjny ogłosił wyrok w sprawie dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Wniosek w tej spawie złożyła Rada Gminy Międzyzdroje. Chodziło o art. 36 ust. 10 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przepis mówi, że po stwierdzeniu, iż jednostka samorządu terytorialnego otrzymała część wyrównawczą subwencji ogólnej w kwocie niższej od należnej lub dokonała wpłat określonych w kwocie wyższej od należnej, to nie przysługuje zwiększenie odpowiedniej części subwencji ogólnej lub zmniejszenie wpłat.

Czytaj też:

Gminy domagają się subwencji rekompensującej

Jak i z kim gminy mogą się zrzeszać

TK uznał, że przepis jest niekonstytucyjny, gdy dotyczy sytuacji, w której gmina z przyczyn od siebie niezależnych otrzymała część wyrównawczą lub równoważącą subwencji ogólnej w kwocie niższej od należnej bądź dokonała wpłaty określonej wyższej od należnej.

Reklama
Reklama

Zdaniem TK uniemożliwienie gminom dochodzenia zaniżonych kwot subwencji ogólnej oraz zwrotu zawyżonej kwoty wpłaty wyrównawczej narusza konstytucję. Jakkolwiek nie sposób wymagać od państwa zagwarantowania jednostkom samorządu terytorialnego dochodów umożliwiających optymalną realizację nałożonych na nie zadań publicznych, to nie do zaakceptowania jest rozwiązanie, w świetle którego – bez własnej winy – samorządy miałyby zostać pozbawione prawa do odpowiednich części subwencji ogólnej należnych im w wysokości określonej w ustawie o dochodach albo miałyby być obowiązane do wpłat wyrównawczych w wysokości nieprzewidzianej przez tę ustawę.

Według TK okoliczność ta ma szczególne znaczenie dla mechanizmów wyrównania pionowego (wertykalnego) oraz poziomego (horyzontalnego), ponieważ z konstytucyjnego punktu widzenia uzasadnieniem wprowadzenia instrumentów wyrównawczych jest przede wszystkim realizacja zasady zrównoważonego rozwoju (art. 5 Konstytucji RP), a to znaczy, że wadliwe korzystanie z tych instrumentów może podważać sens ich stosowania, co przekreślałoby konstytucyjną legitymację do ich obowiązywania. TK podkreślił, że zapadłe rozstrzygnięcie dotyczy wyłącznie sytuacji, gdy nieprawidłowe określenie rozważanych kwot nastąpiło z przyczyn niezależnych od gminy, a nie z jej winy. Trudno się wiec dopatrzyć zagrożeń dla równowagi budżetowej. Przepis przestanie obowiązywać 31 grudnia 2019 r. W ten sposób TK chce dać czas na przygotowanie nowych rozwiązań przez parlament. Proponuje również, by dotyczyły one nie tylko gmin, ale i powiatów oraz województw. Za celowe uznał również zasygnalizowanie potrzeby rozważenia dalej idących modyfikacji w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Sygnatura akt: K 18/17

Opinie Prawne
Jakub Sewerynik: O starszych braciach, czyli mury rosną
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Samorząd
Na te zmiany czekają gminy i inwestorzy. Teraz ruch prezydenta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Tomasz Lewandowski: Rząd chce oczyścić atmosferę wokół spółdzielni mieszkaniowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama