Reklama
Rozwiń

Dyscyplinarka za zatwierdzenie listy płac radnych

Za wypłacenie radnym diet przekraczających górne miesięczne limity grozi odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Publikacja: 05.07.2013 12:54

Wiceburmistrz jednego z polskich miast był odpowiedzialny za zatwierdzanie miesięcznych list diet radnych. Wypłacane na ich podstawie diety (dla przewodniczącego rady i pozostałych radnych) były zawyżone, łącznie na kwotę przekraczającą 10,5 tys. złotych.

Zatwierdzając błędne listy miesięcznych wypłat diet dla radnych, zastępca burmistrza naruszył przepisy ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz rozporządzenia Rady Ministrów z 26 lipca 2000 r. w sprawie maksymalnej wysokości diet przysługujących radnemu gminy.

Zgodnie z uchwałą

Za ten czyn Główna Komisja Orzekająca uznała wiceburmistrza odpowiedzialnym naruszenia art. 11 ustawy z 17 grudnia 2004 r. ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, polegającego na przekroczeniu upoważnienia do dokonania wydatków ze środków publicznych.

W postępowaniu przed Główną Komisją Orzekającą wiceburmistrz podnosił, że zatwierdzane przez niego do wypłaty listy diet dla radnych były sporządzane zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej z 26 marca 2004 r. w sprawie określania zasad przyznawania i wysokości diet oraz zasad zwrotu kosztów podróży służbowych radnym.

Zgodnie z tą uchwałą radny otrzymuje diety za udział w posiedzeniach: sesji Rady Miejskiej, stałej komisji, do której został powołany, oraz podkomisji lub zespołu wyłonionego ze składu komisji powołanej przez Radę Miejską do zbadania określonych spraw.

Wysokość diety ustalono w następującej wysokości:

- dla przewodniczącego Rady Miejskiej – dietę w formie miesięcznego ryczałtu w wysokości 2,25-krotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę,

- dla przewodniczącego komisji Rady Miejskiej za jedno posiedzenie – dietę w wysokości 23 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę,

- dla radnego za jedno posiedzenie – dietę w wysokości 18 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę.

2649 zł wynosi maksymalna dieta radnego w kraju w 2013 r.

Tymczasem zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy o samorządzie gminnym wysokość diet radnego nie może przekraczać w ciągu miesiąca łącznie półtorakrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. 1999 r. Nr 110 poz. 1255 z późn. zm.). Jednocześnie zgodnie z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 26 lipca 2000 r. w sprawie maksymalnej wysokości diet przysługujących radnemu, maksymalna wysokość diet w ciągu miesiąca jest zróżnicowana w zależności od liczby mieszkańców gminy. W myśl § 3 pkt 2 ww. rozporządzenia w gminach od 15 tys. do 100 tys. mieszkańców (a w tym przedziale mieści się miasto, którego sprawa dotyczy) wysokość wypłaconych radnemu diet w ciągu miesiąca nie może przekroczyć 75 proc.  krajowej maksymalnej wysokości diety (2648,69 zł).

W ocenie Głównej Komisji Orzekającej wadliwość tej uchwały nie usprawiedliwia wiceburmistrza. Jego obowiązkiem było bowiem znać i prawidłowo stosować oprócz prawa miejscowego (uchwały), również przepisy prawa powszechnego, tj. ustawy o samorządzie gminnym oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie maksymalnej wysokości diet przysługujących radnemu.

Wydatki z naruszeniem prawa

Dlatego nie budzi wątpliwości, że wiceburmistrz dopuścił się czynu naruszającego art. 11 ustawy o dyscyplinie finansów publicznych. Przepis ten penalizuje dokonanie wydatku z przekroczeniem zakresu upoważnienia lub z naruszeniem przepisów o poszczególnych wydatkach.

W ocenie GKO czyn popełniony przez wiceburmistrza nie może być uznany za charakteryzujący się znikomą szkodliwością dla finansów publicznych, gdyż narusza jedną z podstawowych zasad gospodarki środkami publicznymi, określoną w art. 44 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU 2009 r. nr 157 poz. 1240), a mianowicie: dokonywania wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi ich rodzajów.

Wiceburmistrz jednego z polskich miast był odpowiedzialny za zatwierdzanie miesięcznych list diet radnych. Wypłacane na ich podstawie diety (dla przewodniczącego rady i pozostałych radnych) były zawyżone, łącznie na kwotę przekraczającą 10,5 tys. złotych.

Zatwierdzając błędne listy miesięcznych wypłat diet dla radnych, zastępca burmistrza naruszył przepisy ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz rozporządzenia Rady Ministrów z 26 lipca 2000 r. w sprawie maksymalnej wysokości diet przysługujących radnemu gminy.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Spadki i darowizny
Jak długo można żądać zachowku? Prawo jasno wskazuje termin przedawnienia
Praca, Emerytury i renty
Bogdan Święczkowski interweniuje u prezesa ZUS. „Problem dotyczy tysięcy osób"
Zawody prawnicze
„Sądy przekazały sprawy radcom”. Dziekan ORA o skutkach protestu adwokatów
Konsumenci
Tysiąc frankowiczów wygrywa z mBankiem. Prawomocny wyrok w głośnej sprawie
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono