Rada Miejska w Żabnie podjęła uchwałę w sprawie ustalenia dni i godzin otwarcia i zamykania placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych na terenie gminy. Po pewnym czasie wprowadziła do niej zmianę, dodając dancingi.
Obie uchwały zostały podjęte na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. XII § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. przepisy wprowadzające kodeks pracy (dalej: przepisy wprowadzające).
W 2012 r. prokurator rejonowy w Dąbrowie Tarnowskiej wniósł skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego na uchwały. Domagał się stwierdzenia ich nieważności.
Zarzuty prokuratora
Prokurator zarzucił naruszenie art. XII § 1 przepisów wprowadzających. Jego zdaniem uchwały ograniczają swobodę prowadzenia działalności gospodarczej oraz naruszają zasadę równości wobec prawa. Jako akty prawa miejscowego winny być wydane na podstawie upoważnienia ustawowego i w określonych granicach. Nie mogą one wykraczać poza unormowania ustawowe.
Według prokuratora, mimo że art. XII został sformułowany ogólnie, to nie upoważnia to jednak gminy do pełnej swobody prawotwórczej. Taka interpretacja prowadziłaby wprost do stosowania przez gminę dowolnych ograniczeń i prowadziłaby do naruszenia zasady wolności gospodarczej. Ograniczenie tej zasady dopuszczalne jest tylko w drodze ustawowej i tylko ze względu na ważny interes społeczny. Uchwała rady miasta może jedynie wykonywać ustawę w granicach udzielonej do tego legitymacji, a nie uzupełniać ją czy też zmieniać.