Reklama

Świadectwa energetyczne dla obiektów publicznych

Budynki administracji publicznej muszą mieć certyfikaty potwierdzające zużycie energii. Obowiązek ten dotyczy nie tylko urzędów, ale także lokali użytkowych oraz mieszkań komunalnych i socjalnych.

Aktualizacja: 24.03.2015 07:04 Publikacja: 24.03.2015 05:25

Świadectwa energetyczne dla obiektów publicznych

Foto: www.sxc.hu

Większość budynków i lokali pozostających we władaniu administracji publicznej musi posiadać świadectwo charakterystyki energetycznej, czyli tzw. certyfikat energetyczny. To skutek nowej ustawy o charakterystyce energetycznej budynków, która obowiązuje od 9 marca 2015 r. (dalej: ustawa).

Większe budynki...

Świadectwo charakterystyki energetycznej musi zostać sporządzone praktycznie dla wszystkich większych budynków zajmowanych przez organy władzy publicznej, a także wymiaru sprawiedliwości i prokuraturę. Obowiązek ten dotyczy wszystkich obiektów, których powierzchnia użytkowa przekracza 250 mkw. i w których obsługiwani są interesanci.

Nowe przepisy wprowadzają obowiązek sporządzenia certyfikatu energetycznego także dla wszystkich budynków o powierzchni przekraczającej 500 mkw., w których są świadczone usługi. Chodzi tu m.in. o dworce, lotniska, muzea, hale wystawiennicze i centra handlowe.

Obowiązkiem ich właściciela lub zarządcy jest nie tylko uzyskanie certyfikatu energetycznego, ale również umieszczenie jego kopii w widocznym miejscu, tak aby każdy mógł się zapoznać z jego treścią.

...i mieszkania

Nowa ustawa przewiduje, że wszystkie budynki i lokale wprowadzane do obrotu, a zatem sprzedawane czy wynajmowane, muszą mieć certyfikat energetyczny. Co ważne, obowiązek ten nie dotyczy wyłącznie budynków i lokali będących własnością prywatnych osób i firm, ale także stanowiących zasoby komunalne i socjalne.

Reklama
Reklama

Jeżeli zatem gmina posiada lokale komunalne i socjalne i przeznacza je do sprzedaży lub wynajmuje mieszkańcom znajdującym się w trudnej sytuacji mieszkaniowej, to również musi uzyskać dla takich lokali świadectwa charakterystyki energetycznej budynku. Obowiązek ten dotyczy też sprzedawanych lub wynajmowanych lokali gospodarczych. Jeżeli jednak budynek przemysłowy lub gospodarczy nie ma instalacji zużywających energię, to sporządzanie dla niego świadectwa energetycznego nie jest konieczne.

Chociaż ustawa nie zawiera sankcji za sprzedaż czy wynajem lokalu bez świadectwa energetycznego, nie oznacza to, że przeprowadzenie takiej transakcji nie będzie miało żadnych negatywnych skutków dla danej instytucji. Zgodnie z nowymi przepisami nabywca lub najemca budynku czy lokalu może wezwać jego właściciela lub zarządcę do dostarczenia mu świadectwa energetycznego najpóźniej w ciągu dwóch miesięcy od dnia doręczenia wezwania. Na wystosowanie takiego wezwania nabywca lub wynajmujący mają 14 dni od zawarcia umowy.

Jeżeli właściciel lub zarządca nadal nie dostarczą świadectwa energetycznego, to nabywca albo najemca mogą zlecić sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej na koszt zbywcy albo wynajmującego. Mają oni na to sześć miesięcy w przypadku umowy najmu oraz 12 miesięcy – w przypadku umowy sprzedaży. Nabywca albo najemca nie mogą zrzec się tego prawa.

Kto podejmuje działania

Obowiązek uzyskania i posiadania świadectwa energetycznego obciąża właściciela lub zarządcę danego budynku czy lokalu. To oni też ponoszą koszty sporządzenia tego dokumentu, które podyktowane są cenami rynkowymi i zależą m.in. od wielkości oraz rodzaju budynku.

W obecnym stanie prawnym jednostkom samorządu terytorialnego przysługuje prawo własności oraz inne prawa majątkowe. Podmioty mienia komunalnego samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych i samodzielnie nimi zarządzają. Zarząd mieniem obejmuje, co do zasady, podejmowanie wszystkich koniecznych decyzji gospodarczych co do mienia, związanych m.in. z koniecznością uzyskania świadectwa charakterystyki energetycznej dla danego budynku czy lokalu. Gospodarowanie mieniem jest natomiast zastrzeżone do kompetencji organu wykonawczego danej jednostki, czyli np. wójta, burmistrza czy prezydenta miasta.

Jeżeli jednak dany budynek czy lokal został przekazany przez organ administracji we władanie np. przedsiębiorstwu komunalnemu lub gminnej spółdzielni, to osoby zarządzające tymi podmiotami zobowiązane są do uzyskania świadectwa energetycznego.

Reklama
Reklama

Co w dokumencie

Przedstawiciele lokalnych i centralnych władz powinni zadbać o to, aby zamawiany przez nich certyfikat energetyczny zawierał odpowiednie informacje. Każde świadectwo energetyczne musi określać typ budynku, adres i nazwisko właściciela, wartość wskaźnika EP dla budynku ocenianego, który pokazuje roczne zapotrzebowanie na energię na jednostkę powierzchni dostarczonej do budynku lub lokalu mieszkalnego oraz datę wydania i ważności świadectwa, a także imię i nazwisko sporządzającego świadectwo, jego adres i numer uprawnienia. Dokument ten powinien również określać przeznaczenie budynku, rok jego oddania do użytkowania, kubaturę i liczbę kondygnacji, rodzaj konstrukcji i powierzchnię. Konieczne jest również określenie metody obliczania charakterystyki energetycznej. Co ważne, w świadectwie energetycznym powinny się także znaleźć informacje określające zakres i rodzaj robót budowlano-instalacyjnych, które poprawią charakterystykę energetyczną budynku lub jego części.

Dokładne wzory świadectw znajdują się w załącznikach do rozporządzenia w sprawie metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową oraz sposobu sporządzania i wzorów świadectw charakterystyki energetycznej. Każdy certyfikat energetyczny jest ważny przez dziesięć lat. Po upływie tego terminu konieczne jest ponowne sporządzenie tego dokumentu. Jeśli jednak – np. w wyniku prowadzonych robót budowlanych – przed upływem dziesięciu lat zmieni się charakterystyka energetyczna budynku lub jego części, dokument ten straci ważność odpowiednio wcześniej.

podstawa prawna: ustawa z 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków (DzU z 2014 r., poz. 1200)

podstawa prawna: rozporządzenie ministra infrastruktury i rozwoju z 3 czerwca 2014 r. w sprawie metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową oraz sposobu sporządzania i wzorów świadectw charakterystyki energetycznej (DzU z 2014 r., poz. 888)

Obowiązkowy certyfikat

Certyfikaty energetyczne są konieczne dla budynków:

- zbywanych na podstawie umowy sprzedaży,

Reklama
Reklama

- zbywanych na podstawie umowy sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu,

- wynajmowanych,

- budynków, w których w wyniku remontu lub rozbudowy zmieniła się charakterystyka energetyczna,

- budynków, których powierzchnia użytkowa zajmowana przez organy wymiaru sprawiedliwości, prokuraturę oraz organy administracji publicznej przekracza 250 mkw. i w których dokonywana jest obsługa interesantów,

- wszystkich budynków o powierzchni przekraczającej 500 mkw., w których są świadczone usługi.

Reklama
Reklama

Dokument nie zawsze wymagany

Nie jest potrzebny certyfikat energetyczny dla budynków:

- domów jednorodzinnych budowanych na własny użytek,

- podlegających ochronie na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,

- używanych jako miejsca kultu i do działalności religijnej,

- przemysłowych oraz gospodarczych niewyposażonych w instalacje zużywające energię, z wyłączeniem instalacji oświetlenia wbudowanego,

Reklama
Reklama

- mieszkalnych, przeznaczonych do użytkowania nie dłużej niż cztery miesiące w roku,

- wolno stojących o powierzchni użytkowej poniżej 50 mkw.,

- gospodarstw rolnych o wskaźniku EP określającym roczne obliczeniowe zapotrzebowanie na nieodnawialną energię pierwotną nie wyższym niż 50 kWh/(mkw.·rok).

Prawo w Polsce
Karol Nawrocki zawetował kolejną ustawę. „Kojce wielkości miejskich kawalerek”
Nieruchomości
Zapadł wyrok, który otwiera drogę do odszkodowań za stare słupy
Sądy i trybunały
Majątki sędziów nie będą już jawne? TK o sędziowskich oświadczeniach
Praca, Emerytury i renty
Aż cztery zmiany w grudniu 2025. Nowy harmonogram wypłat 800 plus
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Nieruchomości
Wspólnoty i spółdzielnie będą mogły zakazać Airbnb? Jest projekt ustawy
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama