Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. II OSK 2439/14). Sąd wskazał jednocześnie, że jeżeli takie zakazy rada gminy chce wprowadzić to powinna to zrobić w uchwale wydanej na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym, przyznającym kompetencję do uchwalania aktów prawa miejscowego określających zasady i tryb korzystania z gminnych obiektów oraz urządzeń użyteczności publicznej.
Rozpatrywana przez NSA sprawa dotyczyła podjętej przez radę gminy Wołów (dolnośląskie) uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie. Jej przepisy zakazywały właścicielom wprowadzania czworonogów do obiektów użyteczności publicznej (tutaj wyjątek poczyniono jedynie dla psów asystujących osobom niepełnosprawnym, pod warunkiem, że zwierzak jest na smyczy, posiada certyfikat i zaświadczenie o aktualnych szczepieniach). Zgodnie z uchwałą psy nie mogły także przebywać na terenach kąpielisk, placów zabaw i gier, a także w piaskownicach dla dzieci.
Uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego zaskarżył wojewoda dolnośląski. W skardze wskazał, że ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie upoważnia rady do wprowadzania takich generalnych zakazów. W jego ocenie art. 4 ust. 2 tej ustawy upoważnia lokalną władzę jedynie do ustalenia sposobu postępowania ze zwierzętami domowymi w taki sposób, aby ich pobyt na terenie przeznaczonym do wspólnego użytku nie był uciążliwy oraz nie zagrażał przebywającym tam osobom.
Stanowisko wojewody podzielił WSA we Wrocławiu (wyrok z 10 czerwca 2014 r., sygn. II SA/Wr 153/14). W ocenie sądu przyjęcie całkowitego zakazu wprowadzania zwierząt domowych do "obiektów użyteczności publicznej" oraz "na tereny placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci, kąpielisk i miejsc wykorzystywanych do kąpieli zostało wprowadzone do regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie bez podstawy prawnej. - Kompetencji do ich wprowadzenia nie można w szczególności opierać na przepisie art. 4 ust. 2 pkt 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, który nakazuje radzie określenie obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.
Również Naczelny Sąd Administracyjny nie miał wątpliwości, że regulamin utrzymania czystości i porządku w gminie to nie miejsce na wprowadzanie generalnych zakazów wprowadzania psów (i innych zwierząt domowych) do obiektów i urządzeń użyteczności publicznej (wyrok z 26 lutego 2015 r., sygn. II OSK 2439/14). Nie oznacza to jednak, że rada gminy takich zakazów wprowadzać nie może. - Podstawę do wydania aktu określającego zasady i tryb korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej stanowią, art. 40 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, przepisy tej ustawy – wskazał NSA.