Reklama

NFZ: mieszkańcy małych gmin nie mogą liczyć na wsparcie

Tylko 236 programów zdrowotnych zrealizowano w 2016 r. A będzie ich jeszcze mniej, bo zmiana prawa wyklucza łączenie środków gminnych i NFZ.

Publikacja: 26.03.2017 18:34

NFZ: mieszkańcy małych gmin nie mogą liczyć na wsparcie

Foto: 123RF

Gminy realizują coraz mniej programów zdrowotnych, które dotyczą zwykle finansowania szczepień zalecanych, np. przeciwko pneumokokom i badań przesiewowych. W 2016 r. było ich zaledwie 236, o 45 mniej niż w 2014 r., a nakłady na nie były zaledwie 200 tys. zł wyższe niż w 2010 r.

Winna nowelizacja

Zmiany w prawie spowodują, że pieniędzy będzie jeszcze mniej. Z analizy prawnej Związku Miast Polskich (ZMP) wynika, że nowelizacje dwóch ustaw: o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych i ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, uniemożliwią łączenie środków samorządu i pieniędzy z Narodowego Funduszu Zdrowia.

Wprowadzona jeszcze za poprzedniego rządu ustawa o zdrowiu publicznym umożliwiła płatnikowi publicznemu wsparcie samorządów w realizacji programów zdrowotnych. Rozporządzenie w sprawie trybu składania i rozpatrywania wniosków o dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego pozwala NFZ dofinansować programy realizowane w gminach poniżej 5 tys. mieszkańców nawet w 80 proc. ich wartości. Teraz nowelizacja ustawy o świadczeniach zdrowotnych doprecyzowuje, że NFZ nie może finansować świadczeń, które ustawowo nie są gwarantowane.

Dwa promile rocznie

Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, która ocenia programy samorządowe pod kątem spełnienia kryteriów, nie pozwala na dublowanie świadczeń gwarantowanych. Nie zgadza się z ZMP, że prawo dopuszcza realizację takich świadczeń w ramach programów polityki zdrowotnej, jeżeli dotyczą procedur, do których dostęp jest znacznie utrudniony.

Zdaniem Marka Wójcika z ZMP nowelizacja, która uniemożliwi udział NFZ, jeszcze pogorszy sytuację w najbiedniejszych powiatach.

Reklama
Reklama

– W niektórych województwach wszystkie samorządy realizują zaledwie jeden, dwa programy polityki zdrowotnej rocznie. A jednostki samorządu terytorialnego na programy polityki zdrowotnej przeznaczają zaledwie 2 promile budżetu – tłumaczy Wójcik. Dodaje, że lekarstwem byłoby przekazanie samorządom pieniędzy z Narodowego Programu Zdrowia.

Wojciech Matusewicz - prezes Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji

Agencja zawsze podkreśla, że podwójne finansowanie świadczeń dostępnych w ramach koszyka świadczeń gwarantowanych jest podejściem niewłaściwym. W wydawanych opiniach wskazujemy, że programy polityki zdrowotnej mają wspierać i uzupełniać funkcjonujący system opieki zdrowotnej. Mamy nadzieję, że planowana nowelizacja ustawy o świadczeniach, zwana ustawą pilotażową, w znacznym stopniu ułatwi przygotowywanie i realizację programów przez jednostki oraz zwiększy ich liczbę w kraju. Wspomniana zmiana ustawowa wprowadza rekomendacje prezesa agencji, co stanowić będzie bazę niezbędnych informacji i wskazówek użytecznych przy tworzeniu projektów programów. Ponadto do agencji przekazywane będą raporty końcowe z realizacji programów, co ma na celu ocenę, w jaki sposób są prowadzone czy są kosztowo-efektywne oraz czy przynoszą oczekiwane efekty zdrowotne.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama