Przygotowanie takiego programu powinno być poprzedzone opracowaniem planu finansowania zadań, które dana jednostka samorządu terytorialnego chce wykonywać we współpracy z tymi organizacjami. Nie jest to co prawda obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa, ale niewątpliwie pomoże w przygotowaniu dobrego programu, który będzie rzeczywiście realizowany.
Pamiętać należy również o tym, że w razie nieuchwalenia programu przez właściwą radę (sejmik)[b] każdy podmiot, który ma w jego uchwaleniu interes, może, po bezskutecznym wezwaniu do uchwalenia, zaskarżyć jego brak do sądu administracyjnego.[/b] Uprawnienie to wynika z art. 101a ustawy o samorządzie gminnym, art. 88 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 91 ustawy o samorządzie województwa.
[srodtytul]Ważne cele społeczne[/srodtytul]
Przepisy prawa, w szczególności ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, poza ogólnym przepisem nakazującym organom stanowiącym gmin, powiatów i województw samorządowych uchwalenie programu współpracy z organizacjami samorządowymi, nie zawierają żadnych wskazówek co do stopnia szczegółowości programu. Powinien on jednak służyć realizacji ważnych celów społecznych, w szczególności przez stworzenie warunków dla powstawania inicjatyw na rzecz społeczności lokalnych, zwiększenie wpływu obywateli na kreowanie polityki społecznej gminy, powiatu, województwa, oraz umożliwiać pełniejsze zaspokojenie potrzeb społeczności lokalnych.
Aby ułatwić jednostkom samorządu terytorialnego uchwalenie wartościowego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej opracowało – we współpracy z Radą Działalności Pożytku Publicznego – dokument określający zasady tworzenia takich programów (jest on dostępny m.in. na stronie [link=http://www.pozytek.gov.pl]www.pozytek.gov.pl[/link]).