Oprócz kontrolerów z urzędów skarbowych na dodatkowe pieniądze mogą liczyć także ci, którzy sprawdzają, jak dyrektorzy izb i naczelnicy urzędów skarbowych wywiązują się z nałożonych na nich zadań. Dostaną je także osoby kontrolujące przestrzeganie zasad etyki zawodowej, bezstronność i obiektywizm działania zatrudnionych w izbach i urzędach skarbowych.

Dziś wchodzi w życie rozporządzenie określające zasady, warunki i tryb przyznawania tych dodatków. Minister finansów wydał je na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o urzędach i izbach skarbowych. Przepis ten nakazuje mu ustalanie m.in. stawek dodatków z uwzględnieniem „potrzeby zwiększenia skuteczności kontroli przez zapewnienie motywacji pracowników do jej sprawnego wykonywania”. [b]Minimalna stawka dodatku może wynieść 10 proc. zasadniczego wynagrodzenia miesięcznego pracownika[/b]. Najlepsi mogą dodatkowo dostać połowę swojej pensji.

Zgodnie z rozporządzeniem dodatek przyznawany jest na rok kalendarzowy. Nie oznacza to jednak, że przez cały ten okres pracownik będzie otrzymywał go w tej samej wysokości. Przepisy (tj. § 6 rozporządzenia) dopuszczają bowiem zmianę jego wysokości. Zmaleje, gdy pracownik dłużej niż miesiąc będzie nieobecny w pracy (nie z powodu urlopu wypoczynkowego) lub uzyska niezadowalającą ocenę swojej pracy kontrolerskiej, wzrośnie, gdy ocena będzie bardzo dobra. Prawo do dodatku stracą ci, którzy przestaną prowadzić kontrole i których nieobecność w pracy przekroczy trzy miesiące.