Zgodnie z projektem ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) do zadań naczelnika urzędu skarbowego będzie należało m.in. zapewnienie obsługi i wsparcia dla podatników oraz płatników. Wysoka jakość obsługi ma sprawić, że podatnicy będą chętniej wywiązywać się ze swoich zobowiązań, co przełoży się na wzrost wpływów budżetowych.
– Przez obsługę i wsparcie należy rozumieć działania polegające na pomocy w samodzielnym, prawidłowym i dobrowolnym wypełnianiu obowiązków podatkowych – zakłada projekt. Zadania te mają być realizowane „w szczególności" przez centra obsługi.
– Pierwsze pilotażowe centra obsługi zostały uruchomione już 1 września 2015 r. na podstawie ustawy o administracji skarbowej. Należy mieć nadzieję, że zwiększenie ich liczby oraz nałożenie na naczelnika urzędu skarbowego ustawowego obowiązku wspierania podatników ułatwi kontakty z urzędnikami – mówi doradca podatkowy Andrzej Sadowski.
W każdym centrum, niezależnie od zasięgu terytorialnego, będzie można składać podania i deklaracje, otrzymywać wyjaśnienia i zaświadczenia. Nie obejmuje to sporządzenia dla podatnika pism, opinii, zeznań ani deklaracji.
Pomoc uzyskają także ci podatnicy, którzy dopiero zamierzają podjąć działalność gospodarczą. Formą wsparcia ma być także udostępnienie stanowiska komputerowego, by umożliwić dostęp do portalu podatkowego.