- zamawiający zawarł umowę koncesji bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o koncesji (o ile nie zachodzą przesłanki ustawowe dopuszczające taką możliwość) – chyba, że miał uzasadnione podstawy, by sądzić, że działa zgodnie z ustawą koncesyjną i zawarł umowę po upływie okresu standstill;
- została zawarta z naruszeniem okresu standstill albo z naruszeniem zakazu zawarcia umowy wynikającego z wniesienia odwołania, jeśli uniemożliwiło to Krajowej Izbie Odwoławczej uwzględnienie odwołania przed jej zawarciem;
- przedmiot umowy wykracza poza zakres przedmiotu umowy koncesji wskazany w dokumentach koncesji;
- dokonano zmiany umowy z naruszeniem zasad ustawowych poprzez rozszerzenie zakresu przedmiotu umowy – jednakże unieważnieniu podlega wyłącznie część wykraczająca poza pierwotny zakres umowy.
Ustawodawca zastrzegł przy tym, że w uzasadnionych przypadkach umowa koncesji podlega unieważnieniu w zakresie niewykonanych zobowiązań, w szczególności gdy nie jest możliwy zwrot spełnionych świadczeń.
podstawa prawna: Ustawa z 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (DzU z 2016 r. poz. 1920)
podstawa prawna: Ustawa z 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (tekst jedn. DzU z 2015 r. poz. 113)
podstawa prawna: Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/ UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji (DzU UE L 94 z 28.03.2014, s. 1-64, ze zm.)
podstawa prawna: Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. DzU z 2015 r. poz. 2164 ze zm.)
Komentarz eksperta
Tomasz Korczyński, adwokat, współkieruje zespołem PPP i Infrastruktury kancelarii Dentons
Artur Kawik, prawnik w zespole PPP i Infrastruktury kancelarii Dentons
Bez wątpienia najbardziej doniosłymi zmianami, które w odniesieniu do umów koncesji wprowadza nowa ustawa koncesyjna, są te dotyczące zasad aneksowania umów. W ślad za dyrektywą koncesyjną, polski ustawodawca określił katalog okoliczności, których wystąpienie umożliwia dokonanie zmiany zawartej umowy oraz doprecyzował pojęcie istotności zmiany. Oczywiście przepisy ustawy koncesyjnej w tym zakresie nie są na tyle jednoznaczne, by zmian umów można było dokonywać niejako automatycznie – w wielu przypadkach strony umowy będą musiały dokonać odpowiednich zabiegów interpretacyjnych tak, by ustalić, czy wprowadzenie danej zmiany jest możliwe. Niemniej jednak, z całą pewnością uelastycznienie zasad aneksowania umów przyniesie pozytywny skutek, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę, że umowy koncesji są często zawierane na długi okres.
Warto również zwrócić uwagę na zmiany ustawowe dotyczące właśnie okresu, na jaki można zawrzeć umowę. Ich celem jest ograniczenie praktyki zawierania umów na nadmiernie długi okres, bez uzasadnienia ekonomicznego, co powodowało niejako „zamknięcie" danego rynku na kilkanaście lat. Efektem zmian w tym zakresie będą zwłaszcza krótsze umowy koncesji na usługi.