Pochłonięci debatą o rządach prawa, niezależności sądów i niezawisłości sędziowskiej, pomijamy niekiedy kwestie równie istotne z punktu widzenia jednostki. Pamiętając o wolności sądów, zapominamy o wolności ludzi. Przed kilkoma dniami Ministerstwo Sprawiedliwości przedstawiło projekt nowelizacji kodeksu postępowania karnego, którego uchwalenie ma prowadzić do przyspieszenia postępowania karnego.
Czytaj także: „Wolne sądy" to zaledwie początek
Dokument nie zawiera żadnych propozycji zmian gwarancji związanych z procesowym pozbawieniem wolności. Tymczasem kwestia reakcji na skalę oraz podstawy stosowania tymczasowego aresztowania od dawna jest przedmiotem krytycznych uwag nie tylko Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, ale także przedstawicieli władz publicznych.
Kilka miesięcy temu rzecznik praw obywatelskich opublikował dane statystyczne dotyczące sposobu podejścia sądów do zażaleń składanych w sprawach tymczasowego aresztowania. Statystyki są nad wyraz wymowne. Sądy uwzględniają około 5 proc. odwołań obrońców od decyzji o zastosowaniu tymczasowego aresztowania. Jeśli chodzi o zażalenia pochodzące od prokuratorów na odmowę zastosowania tymczasowego aresztowania, sądy uwzględniają średnio w skali kraju ponad 25 proc., w niektórych okręgach jednak powyżej 50 proc. Jeszcze bardziej wymowna jest statystyka dotycząca uwzględniania wniosków prokuratora o przedłużenie tymczasowego aresztowania ponad dwa lata. Wynosi średnio ponad 92 proc., w niektórych zaś okręgach sądowych 100 proc. Wskazane dysproporcje wynikać mogą z tego, iż prokuratorzy wykonują swoją pracę perfekcyjnie, obrońcy zaś są co do zasady nieprofesjonalni. Innym wytłumaczeniem jest dające powody do troski, pozbawione dostatecznej refleksji, zautomatyzowane, oparte na nieweryfikowalnym uznaniu racji prokuratorskich podejście sądów.
Nie podejmując analizy przyczyn takiego niepokojącego stanu, trzeba wskazać, że zmiana podejścia do czasowego pozbawienia wolności wymaga przeorientowania sposobu dokonywania ocen przez sądy. Spojrzenia na to z perspektywy gwarancji konstytucyjnych, regulacji zawartych w EKPCz oraz prawie UE. Dokonywania prokonstytucyjnej, prounijnej oraz przyjaznej orzecznictwu Trybunału Sprawiedliwości UE wykładni obowiązujących przepisów...