Pierwsze dwie aukcje plakatu w Polsce, zorganizowane w I półroczu br. przez DESĘ Unicum, przyniosły obroty rzędu 200 000 zł. Ujawniły też duże zainteresowanie kolekcjonerów tym rodzajem sztuki – dotychczas mieli oni okazję do kupienia plakatu jedynie w galerii lub sklepie internetowym. Ceny wywoławcze na aukcjach plakatu są bardzo atrakcyjne, oscylują wokół kilkuset złotych. Kolekcjonerzy nie pomijają „perełek" – najrzadszych plakatów i projektów do nich - dobijając ceny nawet do 14 000 zł.
Aukcje Plakatu są atrakcyjne zarówno dla znawców i miłośników tej formy sztuki, jak i początkujących kolekcjonerów. Niska bariera wejścia, w związku z niskimi cenami wywoławczymi, przyciąga nowych klientów, dla których np. plakaty zapowiadające premiery kultowych dziś filmów, są powrotem do lat młodzieńczych. - Jest to dobry początek, jeśli ktoś zaczyna interesować się kolekcjonowaniem, tym bardziej, że Polska Szkoła Plakatu jest znana i doceniana na świecie. W pełni zasługuje na włączenie do profesjonalnego obrotu, z fachową ekspertyzą, odpowiednią wyceną i certyfikowaniem poszczególnych obiektów – mówi Adam Chełstowski, dyrektor sieci galerii DESY Unicum, koordynator aukcji. - Zainteresowanie pierwszymi dwoma aukcjami pokazało, że można zapełnić pewną lukę na rynku sztuki. Daliśmy też szansę kolekcjonerom plakatu powalczyć o wybitne dzieła, pochodzące ze sprawdzonych źródeł - podsumowuje.
Każdej aukcji towarzyszy profesjonalny katalog, przygotowany przez ekspertów. Wszystkie obiekty sprawdzane są pod względem autentyczności, weryfikowana jest ich proweniencja i to, czy pochodzą z pierwszej edycji.
W kwietniu 2011 w Domu Aukcyjnym DESA Unicum odbyła się I Aukcja Plakatu. Od tego momentu na tradycyjnych aukcjach, obok sztuki dawnej i współczesnej można licytować także plakat. Jest to kolejny nowatorski projekt, po Aukcjach Młodej Sztuki i Aukcjach Prac na Papierze, który rozszerzył rynek i spowodował przebudzenie nowych kolekcjonerów.