Reklama

Wystawa "Erwin Axer. Stulecie urodzin. 1917 – 2017"

W poniedziałek 23 stycznia w warszawskiej Kordegardzie otwarcie wystawy „Erwin Axer. Stulecie urodzin. 1917 – 2017”. To pierwsze z cyklu wydarzeń przypominających jedną z najważniejszych postaci polskiego teatru XX wieku.

Aktualizacja: 23.01.2017 07:28 Publikacja: 23.01.2017 05:53

Wystawa "Erwin Axer. Stulecie urodzin. 1917 – 2017"

Foto: materiały prasowe

– Wystawa nie ma charakteru monograficznego, jej celem jest przypomnienie wybitnego artysty tym, którzy mieli szczęście widzieć zrealizowane przez niego spektakle, a zainteresować Axerem młodszych, nie znających go, dla których będzie to z nim pierwszy kontakt – wyjaśnia Paweł Płoski, współkurator wystawy (razem z Michałem Smolisem). – Chodzi o to, by zachęcić widzów do poznawania twórczości i dzieła Erwina Axera.

Prezentacja w Kordegardzie będzie miała nietypowy charakter – około 40. fotografii zostanie umieszczonych na pudełkach podwieszonych do sufitu i opuszczonych na wysokość oczu. Między nimi będą poruszać się widzowie.

– Kilka pierwszych zdjęć to portrety Axera, którym towarzyszą opisujące je cytaty dotyczące m.in. pracy reżyserskiej – wyjaśnia Paweł Płoski. – Dobrze, że widzowie będą też mogli spojrzeć w twarze fantastycznych aktorów jego teatru: Tadeusza Łomnickiego, Zofii Mrozowskiej, Zbigniewa Zapasiewicza – można długo wymieniać, bo zespół był doskonały. Niektóre fotografie – w większości Edwarda Hartwiga – są nadzwyczaj intensywne, wciągające – szczególnie portret Łomnickiego sfotografowanego w roli Arturo Ui robi wrażenie. No i można będzie poznać Axera jako bardzo interesującego pisarza. Będą stały cztery stojaki – kasety wypełnione czterema rodzajami broszur z tekstami tego twórcy, które może zachęcą do lektury czterotomowego cyklu „Ćwiczeń pamięci” - na poły autobiograficznych historii o ludziach, miejscach, rzeczach i zdarzeniach. 

Axer - reżyser, pisarz, wieloletni dyrektor Teatru Współczesnego, oraz – krótko – Teatru Narodowego był też jednym z najważniejszych reżyserów sztuk Mrożka, począwszy od kanonicznej interpretacji „Tanga” (1965). W 1976 roku wprowadził na sceny polskie twórczość Thomasa Bernharda prapremierą „Święta Borysa”. Sięgał po klasyków – Słowackiego, Goethego, by opowiadać o kondycji współczesnego człowieka. Wiele reżyserował zagranicą, co w tamtym czasie – było wyjątkowe. Podstawą jego myślenia o tworzeniu spektakli była lojalność wobec autora.

– Wybraliśmy 14 najistotniejszych, emblematycznych przedstawień, o których informacje pojawią się na ścianie – dopowiada Paweł Płoski. – Mamy nadzieję, że sposób prezentacji będzie dla widzów zaskakujący i intrygujący.

Reklama
Reklama
Rzeźba
Wybitny rzeźbiarz Mirosław Bałka o patriotyzmie: Nie jestem chłopcem, już mnie nie kusi
Rzeźba
Anatomia antyku na Zamku Królewskim z kolekcji Stanisława Augusta
Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama