Dobrzy sprzedawcy i marketingowcy są na wagę złota

Co szósty pracodawca twierdzi, że obecnie najtrudniej jest pozyskać kompetencje sprzedażowe i marketingowe, a prawie dwie piąte przedsiębiorstw liczy się z ich niedoborem w najbliższych dwóch latach.

Publikacja: 17.10.2022 03:00

Dobrzy sprzedawcy i marketingowcy są na wagę złota

Foto: Adobe Stock

Ponad 143 tys. ofert pracy dla specjalistów od sprzedaży zamieścili pracodawcy w I półroczu tego roku na portalu rekrutacyjnym Pracuj.pl. Do kandydatów do działów sprzedaży było skierowane prawie co czwarte opublikowane w tym czasie ogłoszenie. Minimalnie większy wybór propozycji mieli tylko specjaliści IT.

Na brak ofert nie mogą też narzekać kandydaci do pracy w marketingu; w ostatnią sobotę na Pracuj.pl czekało na nich ponad trzy tys. ofert, choć część z nich kierowano do osób łączących kompetencje sprzedażowe i marketingowe.

Dobrzy specjaliści z tej dziedziny są niemal na wagę złota – wynika z raportu Polskiego Forum HR, który na podstawie badania ponad 700 firm przedstawia aktualne i przyszłe trendy w zatrudnieniu.

Zdaniem uczestników badania, wśród najtrudniejszych dzisiaj do pozyskania kompetencji pracowników są dzisiaj te związane ze sprzedażą i marketingiem. Trudniejsze do zdobycia są tylko umiejętności inżynierskie i techniczne.

Wiedza i podejście

Według raportu PFHR o dobrych specjalistów od sprzedaży czy marketingu jest dziś nawet trudniej niż o finansistów czy informatyków. Nie dziwi to przedstawicieli firm rekrutacyjnych, którzy przypominają, że kompetencje sprzedażowe zyskują na znaczeniu w trudniejszych czasach. – Sprzedaż i marketing od zawsze były lokomotywą biznesu, a teraz, w trudnym dla wszystkich czasie, ta świadomość zdecydowanie wzrasta – twierdzi Maryla Aftanasiuk-Lisiecka, dyrektor zespołu specjalizującego się w rekrutacji w obszarze sprzedaży i marketingu w firmie rekrutacyjnej Antal. Dodaje, że dzisiaj, gdy wszyscy staramy się oszczędzać, dobry handlowiec, który jest prawdziwym doradcą klienta, odgrywa bardzo ważną rolę w firmie.

O widocznym obecnie dużym zapotrzebowaniu na kandydatów o profilu sprzedażowo-marketingowym mówi też Katarzyna Turowska-Lange, starszy menedżer w Hays Poland. Według niej, ten trend dotyczy właściwie każdej branży – począwszy od sektora FMCG i handlu detalicznego, poprzez elektronikę i IT, na przemyśle i budownictwie kończąc. To duże zapotrzebowanie na ekspertów od sprzedaży i marketingu wynika m.in. z otoczenia rynkowego, w którym funkcjonują firmy oraz ich klienci.

Czytaj więcej

To będzie dobry rok dla fachowców i większości specjalistów

– Pracownicy działów sprzedaży są punktem pierwszego kontaktu klienta z firmą czy marką; są odpowiedzialni za zrobienie dobrego pierwszego wrażenia, na co jest tylko jedna szansa. Z kolei utalentowani marketerzy powinni doskonale rozumieć poszczególne grupy klientów i dopasować do nich strategię promocji – wyjaśnia Katarzyna Turowska-Lange. Dodaje, że stanowiska w działach sprzedaży i marketingu często są trudne do obsadzenia, ponieważ wymagają, aby kandydaci łączył doświadczenie pracy w danym sektorze oraz znajomość branży, produktów i specyfiki rynku z dobrze rozwiniętymi kompetencjami miękkimi.

Cyfrowa rewolucja

Jak wylicza ekspertka Hays Poland, osoby pracujące w sprzedaży i marketingu, potrzebują m.in. zaawansowanej umiejętności aktywnego słuchania, niezbędnej do zrozumienia potrzeb klienta i dopasowania do niego odpowiednich rozwiązań. Niezwykle ważna jest także zdolność dostosowania się do rozmówcy, która pomaga budować długofalowe relacje.

Również Danuta Protasewicz, menedżer region w Grafton Recruitment, przyznaje, że choć kandydatów do pracy w sprzedaży i marketingu jest wielu, to o dobrych, pracowników, mających oczekiwane przez firmy kompetencje, nie jest łatwo. Wynika to głównie ze zmiany zapotrzebowania na określone specjalności, co jest rezultatem przenoszenia się komunikacji i sprzedaży do internetu.

Zdaniem ekspertki Grafton Recruitment, w ostatnich dwóch latach zdecydowanie wzrosło zapotrzebowanie na specjalistów marketingu i sprzedaży, którzy mają doświadczenie w digitalu; obecnie 90 proc. zlecanych rekrutacji skupia się na kompetencjach w tym obszarze. Umiejętności szczególnie pożądane dotyczą SEO i SEM, czyli pozycjonowania stron internetowych i treści tak, żeby były widoczne w wyszukiwarkach i dotarły do wybranych użytkowników.

Czytaj więcej

Jeśli zmieniać zawód, to najlepiej na ten

Jak zwraca uwagę Maryla Aftanasiuk-Lisiecka, wybór stanowisk w e-commerce jest spory, bo sukces sprzedaży w sieci zależy od osób o różnych kompetencjach. Dlatego też ,obok specjalistów od e-commerce, digital managerów czy traffic managerów, odpowiedzialnych za monitorowanie ruchu na stronie internetowej, rośnie zapotrzebowanie na specjalistów d.s. SEM i SEO.

Na znaczeniu zyskuje również stanowisko specjalisty d.s. social media, który w dodatkowym kanale komunikacji informuje m.in. o ofercie sklepu. To właśnie w serwisach społecznościowych coraz częściej tworzy się potrzebę nabycia konkretnego produktu.

Nowa twarz zawodu

– Poszukiwani są także UX i UI designerzy, których zadaniem jest tworzenie produktów czy usług przyjaznych dla użytkownika – zaznacza Danuta Protasewicz. Jak dodaje, digitalizacja handlu powoduje powstawanie e-odpowiedników tradycyjnych zawodów. Jednym z nich jest online merchandiser, który z tradycyjnym ma niewiele wspólnego. Śledzi cykl życia produktu w Internecie, zarządza contentem, więc musi znać narzędzia CMS i być biegły w analityce wyników kampanii online.

O pracowników zabiega też tradycyjny handel. Potwierdza to kampania wizerunkowo-rekrutacyjna sieci Lidl, która pod hasłem „Jesteś LIDLealny? Dla nas tak!” poszukuje tysiąca osób do pracy w swych sklepach i magazynach. Również w tym miesiącu z kampanią employer brandingową Sinsay ruszyła LPP. Kampania pokazująca możliwości rozwoju w tej szybko rozwijającej się marce odzieżowej ma zachęcić do pracy w jej sklepach.

Czytaj więcej

Pracodawcy pilnie poszukują specjalistów. Dramatyczna sytuacja na rynku
Rynek pracy
Rośnie popyt na pracę dorywczą
Rynek pracy
Pokolenie Z budzi postrach wśród pracodawców
Rynek pracy
Tych pracowników częściej szukają dziś pracodawcy
Rynek pracy
Padł rekord legalnych pracowników z zagranicy w Polsce. Pomogli Azjaci
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Rynek pracy
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, WNE UW: Byłam przeciwniczką "babciowego"