Reklama

Rekrutacja w Internecie i headhunterzy - rozmowa

W biznesie liczą się sprawdzone i skuteczne sposoby. Do kadry zarządzającej dociera się za pośrednictwem wyspecjalizowanych headhunterów - mówi Barbara Zych, specjalista HR

Publikacja: 17.11.2011 00:52

W czasach, gdy firmy raczej zwalniają pracowników, co trzeci pracodawca przyznaje, że ma problem ze znalezieniem prawdziwych talentów. Dlaczego? Zawodzą metody rekrutacyjne?

Barbara Zych: Nie, po prostu na rynku jest określona pula utalentowanych ludzi. A będzie ich jeszcze mniej, bo firmy coraz częściej szukają osób o wysokim potencjale. Na świecie walka o talenty rozpoczęła się już w latach 70. i 80. Pracodawcy zaczęli zdawać sobie sprawę, że kapitał ludzki można wyliczyć i im wyższe kompetencje pracownika, tym większy zysk dla firmy. Odtąd poszukiwane są nie tylko osoby o wysokim poziomie inteligencji, ale i o określonych umiejętnościach. To o nie toczy się walka.

Na czym ta walka polega?

Reklama
Reklama

W biznesie liczą się sprawdzone i skuteczne sposoby. Do kadry zarządzającej dociera się za pośrednictwem wyspecjalizowanych headhunterów, którzy osobiście znają się z najważniejszymi osobami z branży i utrzymują z nimi stały kontakt. Rozmowy rekrutacyjne toczą się podczas bezpośrednich spotkań czy na konferencjach branżowych. Druga grupa to specjaliści. O nich zabiegają wyspecjalizowane agencje albo pracodawca zamieszcza ogłoszenie na portalach typu Goldenline czy Linkedin. Trzecia grupa, czyli studenci i absolwenci. Firmy docierają do nich za pośrednictwem targów pracy czy portali społecznościowych. W tej grupie mieszczą się też wyspecjalizowani pracownicy fizyczni, których szukamy również metodami standardowymi: poprzez ogłoszenia w prasie czy w urzędach pracy.

Specjaliści twierdzą, że przyszłość należy do tzw. e-rekrutacji, czyli poszukiwania pracowników przez Internet.

Rzeczywiście ten kanał jest podstawowym sposobem poszukiwania pracowników wśród absolwentów czy studentów. Firmy chętnie tworzą tzw. fun page na Facebooku, gdzie przedstawiają swoją działalność i oferty pracy. Jednak nasze badania pokazują, że młodzi ludzie nadal za podstawowe źródło informacji uważają znajomych, rodzinę i pracowników.

Stosują państwo jeszcze jakieś inne metody?

Reklama
Reklama

Na Zachodzie popularną metodą pozyskiwania pracowników jest wykorzystanie gier internetowych.

Gier? Czemu to ma służyć?

Firma, która szuka pracowników, każe swoim kandydatom wziąć udział w grze. Rekrutujący mogą wtedy sprawdzić umiejętności analityczne i poznawcze. Podobnie poszukuje się najlepszych programistów, którzy na platformie online muszą rozwiązać określone zadania.

W przyszłości rozwinie się też mobile-recruting – za pośrednictwem esemesa będziemy dostawać powiadomienie o nowych ofertach pracy.

Publicystyka
Jacek Nizinkiewicz: Pożar w PiS. Czy partia bezpowrotnie straciła część wyborców na rzecz obu Konfederacji?
Publicystyka
Grzegorz Rzeczkowski: Odpowiedź na wywiad z Jackiem Gawryszewskim
Publicystyka
Jakub Sewerynik: Komu przeszkadzała Chanuka w Pałacu Prezydenckim?
Publicystyka
Marek A. Cichocki: Czy dla europejskiej prawicy MEGA to dar niebios?
Publicystyka
Juliusz Braun: Media publiczne raczej po staremu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama