Phishing, czyli podszywanie się pod inne osoby lub instytucje, stał się dla cyberprzestępców jedną z najpopularniejszych metod oszustw w sieci, służących do wyłudzania poufnych danych, takich jak login i hasła do poczty, strony banku, portalu zakupowego i innych usług online. W ciągu dwóch lat zjawisko lawinowo wzrosło – z 7,6 tys. takich przypadków do ponad 25 tys. – wynika z odpowiedzi ministra cyfryzacji Janusza Cieszyńskiego.
Inwencja oszustów
Jeszcze w 2020 r. CSIRT NASK – Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego zarejestrował 7622 ataki phishingowe. Rok później już 22 575, a w roku ubiegłym – 25 625.
Czytaj więcej
Początek roku przyniósł wzrost liczby cyberataków nad Wisłą, bijąc na głowę rekordowy pod tym wzg...
Inwencja oszustów jest niewyczerpana. Ostatnio na cel wzięli użytkowników serwisu Allegro. Masowo rozsyłają im e-maile informujące o blokadzie ich konta w serwisie z tytułu m.in. „zaległości”. Link odsyła do fałszywej strony z zachętą do wpisania danych do konta Allegro oraz karty płatniczej.
Sprawcy nie są bezkarni
– Najczęściej są to SMS-y sugerujące niezapłacenie rachunków za prąd lub gaz, wstrzymanie dostawy paczki, na którą oczekujemy, czy informujące o niedopłacie podatku, co nasila się zwłaszcza pod koniec okresu rozliczeń PIT. Oszuści wykorzystują tematy sezonowe. Technika manipulacji polega na tym, żeby odbiorca poczuł się zagrożony i kliknął w link, który prowadzi do fałszywej strony wyłudzającej dane np. do karty kredytowej czy bankowości elektronicznej – mówi Tomasz Szladowski z NASK.