Woda w butelkach dała rekord

Tegoroczne upały wywindowały sprzedaż wody, napojów i soków. Wśród dystrybutorów największymi wygranymi letniej hossy są dyskonty.

Aktualizacja: 08.11.2015 21:49 Publikacja: 08.11.2015 21:00

Polska wciąż poza europejską czołówką

Foto: Rzeczpospolita

– Rok 2015 jest rekordowy dla branży napojów bezalkoholowych. Ostatnio podobne zwyżki sprzedaży zanotowaliśmy w 2008 roku – mówi „Rzeczpospolitej" Iwona Jacaszek-Pruś, dyrektor ds. korporacyjnych firmy Coca-Cola HBC Polska.

Od stycznia do września tego roku – nie licząc lokali gastronomicznych – Polacy wydali na napoje orzeźwiające ponad 10 mld zł, czyli 6,6 proc. więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej – podaje Coca-Cola HBC Polska wraz z firmą badawczą Nielsen.

Gazowane górą, ale...

Skok sprzedaży branża zawdzięcza ciepłemu latu, a przede wszystkim upałom w sierpniu. W I połowie tego roku wartość rynku detalicznego napojów zwiększyła się rok do roku o 3,1 proc.

Wśród dystrybutorów największymi wygranymi letniej hossy są dyskonty. Iwona Jacaszek-Pruś zaznacza, że gdyby nie one, w pierwszych dziewięciu miesiącach 2015 r. sprzedaż napojów – licząc w litrach – zwiększyłaby się nie o 9,5 proc., ale o 2,6 proc.

– Rosnący udział dyskontów w rynku napojów bezalkoholowych kosztem małych, niezależnych sklepów, czyli tzw. kanału tradycyjnego, tłumaczyć może fakt, że wydatki na te produkty rosną w wolniejszym tempie niż ich sprzedaż liczona w litrach – uważa Grzegorz Łaptaś, dyrektor w dziale doradztwa PwC.

Wśród najpopularniejszych w naszym kraju napojów bezalkoholowych największy wzrost sprzedaży zanotowały wody butelkowane. W trzech kwartałach tego roku wydatki na nie zwiększyły się o prawie 13 proc., do ponad 2,9 mld zł – szacuje Nielsen. Iwona Jacaszek-Pruś tłumaczy, że wyniki wód mają kolosalne znaczenie dla całego rynku. Przypada na nie bowiem już blisko połowa łącznej sprzedaży napojów bezalkoholowych liczonej w litrach.

– Mieliśmy do czynienia z historycznie najwyższymi temperaturami od wielu lat, a przy takiej aurze zwiększa się sprzedaż wody, kosztem napojów gazowanych – wyjaśnia Piotr Czarniak, rzecznik spółki Hoop Polska z grupy Kofola.

Na m.in. cole i oranżady przypada wciąż największa część naszych wydatków na napoje bezalkoholowe: od stycznia do września 2015 r. było to ponad 3 mld zł. Jednak rok do roku wartość ich sprzedaży zwiększyła się tylko o 1,7 proc.

Dobry sezon mają za sobą izotoniki, zwane też napojami dla sportowców. Od stycznia do września 2015 r. popyt na nie, licząc w litrach, był o ponad 26 proc. wyższy niż rok wcześniej. O niespełna 12 proc., do 118 mln zł, urosła natomiast wartość ich sprzedaży.

– Kategoria napojów funkcjonalnych (czyli np. z dodatkiem witamin, minerałów, kofeiny – red.), w tym izotonicznych, rosła w ostatnim czasie głównie dzięki innowacjom – twierdzi Grzegorz Łaptaś. – Wiele firm zdecydowało się wejść na rynek z nowościami, co zaostrzyło konkurencję. Dlatego, aby zdobyć jak największe udziały rynkowe, firmy decydują się m.in. na promocje cenowe. W efekcie rosną ich obroty, ale maleją marże.

Powodów do narzekań nie mają producenci napojów energetyzujących. Kupiliśmy ich o 4 proc. więcej niż od stycznia do końca września 2014 r. Wydatki na nie poszły w górę o prawie 9 proc., do ponad 651 mln zł.

Po kilku słabszych latach na popularności zyskują znów także soki, nektary i napoje owocowe. Ich sprzedaż zwiększyła się o prawie 6 proc., do niemal 2,96 mld zł.

– Duży wpływ na odwrócenie negatywnych trendów mają nie tylko skuteczne działania marketingowe poszczególnych firm, ale także wspólne kampanie promocyjno-edukacyjne prowadzone przez Krajową Unię Producentów Soków – powiedział „Rzeczpospolitej" Krzysztof Pawiński, prezes grupy Maspex, właściciela takich marek, jak Tymbark i Kubuś. – Nie stało się to jednak z dnia na dzień. Pozytywne efekty to zasługa wielu lat ciężkiej pracy i znacznych nakładów finansowych.

Dodatki na zachętę

Przedstawiciele branży napojów spodziewają się, że w kolejnych latach rynek powinien się nadal rozwijać, ale na tak duży wzrost jak w tym roku już nie liczą.

Szanse na największą dynamikę sprzedaży mają nadal wody butelkowane. W 2014 r. zajmowaliśmy dopiero 21. miejsce w Europie pod względem wydatków na nie, licząc w euro na osobę – podaje firma badawcza Euromonitor International. Według jej szacunków przeciętny Polak przeznaczył wówczas na wody 22,3 euro, czyli ponad dwa razy mniej niż statystyczny Norweg, Niemiec i Belg.

Potencjał mają nadal także napoje funkcjonalne. W połowie roku wody z dodatkami pod marką Arctic wprowadziła firma Hoop Polska. Piotr Czarniak uznaje, że ich pierwsze wyniki sprzedażowe są na bardzo dobrym poziomie.

– Widzimy ogromny potencjał w rynku izotonikow. Trend zdrowego odżywiania i dbania o siebie na stałe zagościł w naszym życiu – podkreśla Paulina Włodarska-Grodzińska z firmy FoodCare, właściciela m.in. izotoniku 4Move.

W pierwszych trzech kwartałach 2015 r. sprzedaż tego napoju zwiększyła się, w ujęciu ilościowym, o 50 proc.

Podyskutuj z nami na Facebooku, www.fa­ce­bo­ok.com/eko­no­mia. Czy poprawiająca się jakość wody w kranach może zagrozić rynkowi wód butelkowanych?

Czesi najbardziej spragnieni

Firmy z Polski zwiększają sprzedaż nie tylko w kraju, ale także za granicą. W 2014 r. wartość eksportu napojów bezalkoholowych wyniosła niespełna 300 mln euro – podaje Zespół Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (FAMMU/FAPA). To o niemal 24 proc. więcej niż rok wcześniej. Poza Polskę trafiają głównie napoje gazowane i słodzone – ponad 90 proc. łącznej wartości sprzedaży. Kupują je od nas przede wszystkim kraje unijne – udziały Wspólnoty przekraczają 79 proc.

Największym zagranicznym rynkiem dla polskich napojów są Czechy. W 2014 r. ich sprzedaż zwiększyła się tam o 48 proc., do 47,8 mln euro. O 8,6 proc., do 31,4 mln euro, w górę poszła sprzedaż napojów i wód do Wielkiej Brytanii. Z kolei Słowacy zwiększyli ich zakupy o prawie 16 proc., do

26,9 mln euro. Wśród znaczących importerów napojów z Polski zwyżki zanotowały też: Niemcy – wzrost o 28,7 proc., Francja – 99,5 proc., Węgry – 47,2 proc. i Bułgaria – 46,6 proc. Nasze napoje docierają także do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Izraela, Stanów Zjednoczonych, Rosji i Turcji – podaje FAMMU/FAPA.

Czołowym eksporterem napojów z Polski jest grupa Maspex z Wadowic, właściciel m.in. marki Tymbark. Sprzedaje w kilkudziesięciu krajach, w tym w Rumunii, Irlandii, USA, Kanadzie, Szwecji, Finlandii, Holandii oraz na Malcie i Cyprze, Litwie i Łotwie. Firma rozwija się także poprzez przejęcia. W sierpniu tego roku podała, że kupi spółkę Rio Bucovina – to wiodący producent na rumuńskim rynku wody. Jego udziały sięgają tam 10 proc., co daje mu pozycję wicelidera pod względem udziałów ilościowych.

Opinia

Jerzy Nowotarski, dyrektor sprzedaży i marketingu Jurajskiej

Tegoroczne lato było dla nas bardzo udane. Tylko w III kwartale 2015 r. sprzedaż naszych wód butelkowanych liczona w litrach zwiększyła się rok do roku o 38 proc. Dla porównania w I kwartale tego roku zanotowaliśmy wzrost o 17 proc. Dobre wyniki zawdzięczamy w dużym stopniu wysokiej temperaturze, która sprzyjała zakupom wód butelkowanych. Złoża Jurajskiej znajdują się głęboko pod ziemią, nie musieliśmy się więc martwić, że zabranie nam wody z powodu suszy. Dzięki temu byliśmy w stanie sprostać bez zakłóceń dużym zamówieniom. Producentom wód sprzyja też zmiana stylu życia na bardziej zdrowy oraz rosnąca sprzedaż wód dla dzieci. Popyt na wprowadzoną ostatnio Jurajską Junior zdecydowanie przerósł nasze oczekiwania.

– Rok 2015 jest rekordowy dla branży napojów bezalkoholowych. Ostatnio podobne zwyżki sprzedaży zanotowaliśmy w 2008 roku – mówi „Rzeczpospolitej" Iwona Jacaszek-Pruś, dyrektor ds. korporacyjnych firmy Coca-Cola HBC Polska.

Od stycznia do września tego roku – nie licząc lokali gastronomicznych – Polacy wydali na napoje orzeźwiające ponad 10 mld zł, czyli 6,6 proc. więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej – podaje Coca-Cola HBC Polska wraz z firmą badawczą Nielsen.

Pozostało 94% artykułu
Przemysł spożywczy
Królewiec wprowadza kartki na żywność, ale nie dla wszystkich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Przemysł spożywczy
Upadła Manufaktura Piwa Wódki i Wina. Palikot w areszcie. Czy to początek końca?
Przemysł spożywczy
Czeczen właścicielem aktywów Danone w Rosji. Jest odznaczony „Orderem Kadyrowa”
Przemysł spożywczy
Masło rekordowo drogie. Indeks światowych cen żywności najwyżej od kwietnia 2023 r.
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Przemysł spożywczy
Święta, święta i… do kosza. Wyrzucamy 1,6 kg świątecznego jedzenia na osobę