W nabierającym tempa wyścigu z kosztami i inflacją branża spożywcza radzi sobie zaskakująco skutecznie – takie wnioski można wysnuć z tygodniowej analizy Credit Agricole. W większości analizowanych branż skutecznie przerzucono rosnące koszty na inne części łańcucha dostaw i ochroniono swoje marże – a nawet je zwiększono.
Cukier krzepi się sam
Producenci cukru, o którym ostatnio było tak głośno, przetworów mlecznych, a także producenci wyrobów z mięsa – te branże zdaniem analityków Credit Agricole wygrywają starcie z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności.
Eksperci banku przyjrzeli się temu, jak radzą sobie producenci żywności w dzisiejszych, trudnych czasach. Akurat kondycja tych firm ma szczególne znaczenie: to, w jakim stopniu firmom z sektora rolno-spożywczego udaje się przerzucać rosnące koszty na partnerów w łańcuchu dostaw, niesie cenne informacje o ścieżkach cen żywności w Polsce. A w efekcie – dalszym kształtowaniu się inflacji.
Wnioski? W sześciu branżach przemysłu spożywczego udało się obniżyć udział kosztów całkowitych w przychodach. Z nawiązką przerzuciły one owe rosnące koszty na kolejne odcinki łańcucha dostaw, zwiększając w ten sposób swoje marże.