Ceny masła Boga biją rekordy

Długa susza oraz fala upałów w trakcie poprzedniego lata, a także ulewne deszcze ostatniej zimy spowodowały, że ceny awokado biją rekordy.

Publikacja: 21.08.2017 19:20

Ceny masła Boga biją rekordy

Foto: Bloomberg

Plantatorzy w znanej z awokado Kalifornii zwracają uwagę, że dostawy owocu nazywanego „masłem Boga" są w tym roku kiepskie. Oznacza to droższe guacamole czy tosty z awokado.

- Straciliśmy owoce, które mogłyby być tegorocznym plonem – podkreśla w Los Angeles Times Jan DeLyser, wiceprezes ds. marketingu w California Avocado Commission, grupy handlowej plantatorów awokado.

W tygodniu, który zakończył się 6 sierpnia, zbiory awokado w Kalifornii sięgnęły 1700 ton, co stanowi zaledwie jedną trzecią 4853 ton wyprodukowanych w tym samym tygodniu ubiegłego roku – wynika z danych Hass Avocado Board. California Avocado Commission przewiduje, że zbiory awokado w Kalifornii będą w 2017 roku o 46 proc. mniejsze niż 2016 r. Spadną z 181,9 tys. ton do 97,5 tys. ton.

- Kiedy podaż jest ograniczona, a zapotrzebowanie duże, odbija się to na wzroście cen – mówi Jan DeLyser. – Właśnie teraz jesteśmy w takiej sytuacji.

Według amerykańskiego Departamentu Rolnictwa przeciętna cena awokado w zeszłym tygodniu wyniosła 1,25 dol., oznacza to znaczny wzrost wobec 1,14 dol. rok temu i 94 centów w maju 2016 roku.

Kalifornia jest wiodącym producentem awokado w Stanach Zjednoczonych, jednak większość sprzedawanych w tym stanie owoców uprawia się w Meksyku. Również tam rolnicy mają podobne problemy i wysyłają do Stanów Zjednoczonych mniej skrzynek z awokado.

Niedobory awokado nakładają się dziś z dynamicznie rosnącym popytem na ten owoc, m.in. w USA czy Chinach. Rocznie średnio na każdego mieszkańca Stanów Zjednoczonych przypada nieco ponad 4 kilogramy tego owocu. Jeszcze 10 lat temu było to około 2,2 kilograma.

Plantatorzy w znanej z awokado Kalifornii zwracają uwagę, że dostawy owocu nazywanego „masłem Boga" są w tym roku kiepskie. Oznacza to droższe guacamole czy tosty z awokado.

- Straciliśmy owoce, które mogłyby być tegorocznym plonem – podkreśla w Los Angeles Times Jan DeLyser, wiceprezes ds. marketingu w California Avocado Commission, grupy handlowej plantatorów awokado.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”