Wprowadzenie nowej organizacji ruchu, zwłaszcza w miastach duszących się od nadmiaru pojazdów, może być konieczne. Może jednak powodować określone trudności i utrudnienia dla użytkowników dróg. Musi więc mieć racjonalne i przekonujące uzasadnienie powodów i celów wprowadzenia zmian. Nie zawsze tak się dzieje – na co wskazują skargi do sądów.
Działając na podstawie przepisów rozporządzenia ministra infrastruktury z 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach, starosta słupski zatwierdził projekt stałej organizacji ruchu, dotyczący głównych ulic w centrum Ustki. Miały obowiązywać od 30 czerwca 2019 r. do końca sezonu letniego. Polegały na ustanowieniu stref wyłączonych z ruchu kołowego, czyli stref pieszych. Starosta miał merytoryczne argumenty; wobec uzdrowiskowego statusu miasta i rosnącej lawinowo w sezonie letnim liczby pojazdów należało je wyprowadzić poza śródmieście. Pismo starosty, zatwierdzające projekt zmian, ukazało się 29 kwietnia 2019 r. Wprowadzone rozwiązania miały mieć charakter pilotażowy.