Projekt rozporządzenia ministra transportu niebawem trafi do międzyresortowych uzgodnień. Chodzi o dodatkowe wyposażenia pojazdów egzaminacyjnych – samochodów nauki jazdy i motocykli, na których kandydaci mają zdawać egzamin na prawo jazdy. W nowelizacji określono minimalną masę własną motocykla na 175 kg oraz wskazano moc co najmniej 50 kW (dziś 40 kw). Ponadto przesądzono, że motocykl, na którym jeździ się z prawem jazdy kat. A, może mieć silnik elektryczny.

– W związku z postępem technicznym elektryczne motocykle pojawiają się coraz częściej na rynku. Zmiany nie oznaczają konieczności wymiany taboru przez szkoły nauki jazdy. Dla najcięższych samochodów (kat. C prawa jazdy) w noweli wprowadza się też obowiązek wyposażenia w ręczną skrzynię biegów.

Unia Europejska już dziś pracuje nad przepisem przejściowym dotyczącym zmian w wymaganiach dla pojazdów do nauki jazdy i egzaminowania na prawo jazdy kat A. Mają wprowadzić dla państw członkowskich możliwość przesunięcia na 31 grudnia 2018 r. obowiązku dostosowania motocykli pod kątem masy własnej i mocy w ramach kategorii prawa jazdy.

Wejście w życie rozporządzenia dla przedsiębiorców prowadzących szkoły nauki jazdy na kat. A może oznaczać konieczność zakupu jednego motocykla o nowych wymaganiach.