Będą nowe przepisy. Do centrum miasta wjedziemy autem bez specjalnej naklejki

Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało przepisy, które umożliwią prowadzenie stref czystego transportu w Polsce w oparciu o system CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierujących) – m.in. o dane dotyczące normy Euro. W gminach, które wybiorą te rozwiązanie oznacza to brak obowiązku naklejania nalepek na szybach pojazdów.

Publikacja: 13.09.2023 08:56

Znak Strefy Czystego Transportu na krakowskim Kazimierzu.

Znak Strefy Czystego Transportu na krakowskim Kazimierzu.

Foto: PAP/Łukasz Gągulski

mat

Jak wyjaśnia na swojej stronie resort cyfryzacji, dotychczasowe regulacje przewidywały funkcjonowanie stref czystego transportu w oparciu o wydawanie nalepek. Dla kierowców wjeżdżających do strefy oznaczałoby to konieczność wizyt w urzędzie i – w skrajnych przypadkach – zakupu i naklejenia nawet kilku nalepek na szybę samochodu, by móc przejechać przez całe miasto.

- Nowe przepisy znoszą te niedogodności i pozwalają gminom na wykorzystanie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów w celu kontroli wjazdu aut do stref. Już wkrótce wjeżdżający do strefy nie będzie musiał przedstawiać w gminie dowodu rejestracyjnego – dane dla gmin będą dostępne online - zapowiada MC.

Planowane zmiany umożliwią również wprowadzenie systemów automatycznej kontroli wjazdu do miast. "Wkrótce ruszy mechanizm, który automatycznie uzupełni brakujące dane o normie Euro w CEPiK dla pojazdów, dla których nie została ona przypisana podczas rejestracji. Ponadto już od 21 września tego roku każdy będzie mógł sprawdzić dane swojego pojazdu dotyczące normy Euro w ogólnodostępnej usłudze Historia Pojazdu" - czytamy na stronie Ministerstwa Cyfryzacji.

Czytaj więcej

Pierwsza taka decyzja radnych w Polsce. Stare samochody nie wjadą do miasta

Przypomnijmy, iż polskie prawo od grudnia 2021 r. pozwala na ograniczenia dla ruchu pojazdów na podstawie ich emisyjność. Wprowadzenie stref leży natomiast w gestii samorządów, które po zmianie ustawy rozpoczęły starania nad utworzeniem własnych stref czystego transportu.

W listopadzie ubiegłego roku uchwałę w sprawie wprowadzenia na terenie całego miasta Strefy Czystego Transportu podjęli radni z Krakowa. Pierwsze ograniczenia wejdą w życie od połowy 2024 roku, ostrzejsze zasady dwa lata później. Jak informowaliśmy w kwietniu, uchwałę tę zaskarżył do sądu Wojewoda Małopolski.

Czytaj więcej

Precedensowa uchwała ws. zakazu dla starych aut trafi na wokandę
Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Jakie warunki trzeba spełnić, aby zdać maturę 2025?
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo rodzinne
Resort Bodnara chce dać więcej czasu rozwodnikom. Szykuje zmianę w prawie