Jak wyjaśnia na swojej stronie resort cyfryzacji, dotychczasowe regulacje przewidywały funkcjonowanie stref czystego transportu w oparciu o wydawanie nalepek. Dla kierowców wjeżdżających do strefy oznaczałoby to konieczność wizyt w urzędzie i – w skrajnych przypadkach – zakupu i naklejenia nawet kilku nalepek na szybę samochodu, by móc przejechać przez całe miasto.
- Nowe przepisy znoszą te niedogodności i pozwalają gminom na wykorzystanie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów w celu kontroli wjazdu aut do stref. Już wkrótce wjeżdżający do strefy nie będzie musiał przedstawiać w gminie dowodu rejestracyjnego – dane dla gmin będą dostępne online - zapowiada MC.
Planowane zmiany umożliwią również wprowadzenie systemów automatycznej kontroli wjazdu do miast. "Wkrótce ruszy mechanizm, który automatycznie uzupełni brakujące dane o normie Euro w CEPiK dla pojazdów, dla których nie została ona przypisana podczas rejestracji. Ponadto już od 21 września tego roku każdy będzie mógł sprawdzić dane swojego pojazdu dotyczące normy Euro w ogólnodostępnej usłudze Historia Pojazdu" - czytamy na stronie Ministerstwa Cyfryzacji.
Czytaj więcej
Rada Miasta Krakowa opowiedziała się za wprowadzeniem Strefy Czystego Transportu. To pierwsza tak...
Przypomnijmy, iż polskie prawo od grudnia 2021 r. pozwala na ograniczenia dla ruchu pojazdów na podstawie ich emisyjność. Wprowadzenie stref leży natomiast w gestii samorządów, które po zmianie ustawy rozpoczęły starania nad utworzeniem własnych stref czystego transportu.