Będą nowe przepisy. Do centrum miasta wjedziemy autem bez specjalnej naklejki

Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało przepisy, które umożliwią prowadzenie stref czystego transportu w Polsce w oparciu o system CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierujących) – m.in. o dane dotyczące normy Euro. W gminach, które wybiorą te rozwiązanie oznacza to brak obowiązku naklejania nalepek na szybach pojazdów.

Publikacja: 13.09.2023 08:56

Znak Strefy Czystego Transportu na krakowskim Kazimierzu.

Znak Strefy Czystego Transportu na krakowskim Kazimierzu.

Foto: PAP/Łukasz Gągulski

Jak wyjaśnia na swojej stronie resort cyfryzacji, dotychczasowe regulacje przewidywały funkcjonowanie stref czystego transportu w oparciu o wydawanie nalepek. Dla kierowców wjeżdżających do strefy oznaczałoby to konieczność wizyt w urzędzie i – w skrajnych przypadkach – zakupu i naklejenia nawet kilku nalepek na szybę samochodu, by móc przejechać przez całe miasto.

- Nowe przepisy znoszą te niedogodności i pozwalają gminom na wykorzystanie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów w celu kontroli wjazdu aut do stref. Już wkrótce wjeżdżający do strefy nie będzie musiał przedstawiać w gminie dowodu rejestracyjnego – dane dla gmin będą dostępne online - zapowiada MC.

Planowane zmiany umożliwią również wprowadzenie systemów automatycznej kontroli wjazdu do miast. "Wkrótce ruszy mechanizm, który automatycznie uzupełni brakujące dane o normie Euro w CEPiK dla pojazdów, dla których nie została ona przypisana podczas rejestracji. Ponadto już od 21 września tego roku każdy będzie mógł sprawdzić dane swojego pojazdu dotyczące normy Euro w ogólnodostępnej usłudze Historia Pojazdu" - czytamy na stronie Ministerstwa Cyfryzacji.

Czytaj więcej

Pierwsza taka decyzja radnych w Polsce. Stare samochody nie wjadą do miasta

Przypomnijmy, iż polskie prawo od grudnia 2021 r. pozwala na ograniczenia dla ruchu pojazdów na podstawie ich emisyjność. Wprowadzenie stref leży natomiast w gestii samorządów, które po zmianie ustawy rozpoczęły starania nad utworzeniem własnych stref czystego transportu.

W listopadzie ubiegłego roku uchwałę w sprawie wprowadzenia na terenie całego miasta Strefy Czystego Transportu podjęli radni z Krakowa. Pierwsze ograniczenia wejdą w życie od połowy 2024 roku, ostrzejsze zasady dwa lata później. Jak informowaliśmy w kwietniu, uchwałę tę zaskarżył do sądu Wojewoda Małopolski.

Czytaj więcej

Precedensowa uchwała ws. zakazu dla starych aut trafi na wokandę

Jak wyjaśnia na swojej stronie resort cyfryzacji, dotychczasowe regulacje przewidywały funkcjonowanie stref czystego transportu w oparciu o wydawanie nalepek. Dla kierowców wjeżdżających do strefy oznaczałoby to konieczność wizyt w urzędzie i – w skrajnych przypadkach – zakupu i naklejenia nawet kilku nalepek na szybę samochodu, by móc przejechać przez całe miasto.

- Nowe przepisy znoszą te niedogodności i pozwalają gminom na wykorzystanie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów w celu kontroli wjazdu aut do stref. Już wkrótce wjeżdżający do strefy nie będzie musiał przedstawiać w gminie dowodu rejestracyjnego – dane dla gmin będą dostępne online - zapowiada MC.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
Słynny artykuł o zniesławieniu ma zniknąć z kodeksu karnego
Prawo karne
Pierwszy raz pseudokibice w Polsce popełnili przestępstwo polityczne. W tle Rosjanie
Podatki
Kiedy ruszy KSeF? Ministerstwo Finansów podało odległy termin
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Podatki
Ministerstwo Finansów odkryło karty, będzie nowy podatek. Kto go zapłaci?
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?