Reklama
Rozwiń
Reklama

UOKiK: na co konsument powinien zwrócić uwagę wybierając hotel

W każdym kraju wymagania, którym muszą sprostać hotele czy pensjonaty, są inne, dlatego hotel trzygwiazdkowy w państwie położonym poza UE może odpowiadać jednogwiazdkowemu hotelowi w Europie.

Publikacja: 19.07.2013 11:40

UOKiK: na co konsument powinien zwrócić uwagę wybierając hotel

UOKiK: na co konsument powinien zwrócić uwagę wybierając hotel

Foto: www.sxc.hu

Wiadomo, im więcej gwiazdek, tym wyższy standard hotelu. Jednak problemy mogą sprawiać różne symbole, którymi oznaczane są obiekty hotelarskie na świecie: spotkać można gwiazdki, litery a nawet korony. Również stosowanie zdrobniałych nazw może wprowadzać w błąd.

Dlatego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podpowiada na co zwrócić uwagę wybierając obiekt hotelarski.

Decydują gwiazdki

W Polsce jakość hotelu, motelu, pensjonatu, kempingu, pól namiotowych czy agroturystyki musi odpowiadać określonym w przepisach wymaganiom. Gwiazdkami mogą być oznakowane tylko hotele, motele i pensjonaty (od jednej do pięciu), kempingi i pola biwakowe (od jednej do czterech). Cyframi rzymskimi od I do III oznaczone są schroniska (w tym młodzieżowe) oraz domy wycieczkowe.

W każdym obiekcie hotelarskim na widocznym miejscu powinna być umieszczona informacje o zakresie świadczonych usług wraz z podstawowymi cenami brutto oraz tablica określająca rodzaj i kategorię obiektu. Sprawdźmy, czy usługi, takie jak sauna, posiłki, parking nie są dodatkowo płatne.

Zaszeregowania obiektu do odpowiedniego rodzaju i kategorii dokonuje marszałek województwa, który również sprawdza czy przedsiębiorcy przestrzegają określonych wymagań. Wykaz obiektów hotelarskich możemy sprawdzić w specjalnym rejestrze.

Reklama
Reklama

Z łazienką lub bez

W hotelach i motelach pięcio–, cztero– i trzygwiazdkowych w każdym pokoju musi znajdować się łazienka, zaś w przypadku pensjonatów tylko w tych, które posiadają pięć lub cztery gwiazdki.

Tylko cztero– i pięciogwiazdkowe hotele i wszystkie motele muszą zapewnić klientowi parking strzeżony, garaż strzeżony bądź strzeżone miejsce parkingowe.

Powierzchnia pokoju dwuosobowego w hotelu pięciogwiazdkowym wynosi 18 m² (w jednogwiazdkowym – 10 m²), łóżko dwuosobowe powinno mieć wymiary 140x200 cm, w pokoju musi znajdować się szafa, minimum dwa fotele lub kanapa, lampka nocna, a nawet szklanki. Pościel musi być zmieniana codziennie lub na życzenie konsumenta.

Ponadto hotel, motel i pensjonat pięcio-, cztero- i trzygwiazdkowy musi akceptować płatność kartą płatniczą.

Natomiast każdy kemping musi mieć całodobowy dozór, urządzenia sanitarne muszą być zlokalizowane nie dalej niż 100 m od miejsca noclegu. W kempingu czterogwiazdkowym na 50 osób przypadać musi jeden natrysk z ciepłą wodą przez całą dobę, a w jednogwiazdkowym – jeden natrysk na 100 turystów, może nie być ciepłej wody bieżącej.

Lux doda atrakcyjności

Ochronie prawnej podlegają nazwy, takie jak hotel, motel, pensjonat. Każda inna może być próbą ominięcia prawa – z praktyki UOKiK wynika, że przedsiębiorcy używają zdrobnień, przyrostków lux, niepełnych nazw wtedy, gdy ich obiekty nie spełniają określonych w przepisach wymagań (np. sanitarnych lub przeciwpożarowych) i nie posiadają odpowiedniego zezwolenia marszałka województwa. Aby przyciągnąć klientów, świadomie przekształcają nazwy, oferując noclegi według dowolnie ustalonego standardu.

Reklama
Reklama

Nie ma widoku, będzie reklamacja

Jeżeli pokój w gospodarstwie agroturystycznym w rzeczywistości różni się od zamówionego, a hotel położony jest daleko od morza, niż zapewniał pracownik, przysługuje prawo do reklamacji.

Jeśli konsument samodzielnie rezerwował nocleg w obiekcie hotelarskim i nie jest zadowolony z usługi, może dochodzić swoich praw na podstawie Kodeksu cywilnego. Powinien jak najszybciej zgłosić nieprawidłowości właścicielowi obiektu i wyznaczyć termin na naprawę usterki, wymianę wyposażenia, czy zamianę pokoju. Jeżeli przedsiębiorca nie usunie wady w wyznaczonym przez nas czasie lub nie jest to możliwe z innych przyczyn – mamy prawo żądać zmniejszenia ceny, a w ostateczności odstąpić od umowy i zażądać zwrotu zapłaconej kwoty. Odstąpienie od umowy jest możliwe, jeśli wada jest istotna.

Zaliczka czy zadatek

Uważajmy czy wpłacamy zadatek czy zaliczkę. W przypadku niewykonania umowy z winy przedsiębiorcy (np. rezerwacja nie została dokonana) wpłacona zaliczka zostanie nam zwrócona. Jeśli natomiast wpłaciliśmy zadatek, to wykonawca zwraca go w podwójnej wysokości.

Gdzie szukać pomocy

W razie problemów z reklamacją usługi hotelarskiej konsumenci mogą liczyć na pomoc miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych - Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich oraz Inspekcji Handlowej. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 800 007 707.

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Prawo karne
Zapadł wyrok w sprawie afery SKOK Wołomin. 14 lat więzienia za wypranie blisko 350 mln zł
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Ubezpieczenia i odszkodowania
Sąd Najwyższy: to, że kierowca zapłaci za wypadek, nie zwalnia ubezpieczyciela
Prawo karne
Radosław Baszuk: Jesteśmy przyzwyczajeni do szybkich aresztowań, ale to nie przypadek Ziobry
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama