[b]- Przy zakupie nowej lodówki zostałam poinformowana, że sklep przywożąc ją zabierze starą. Pod moim mieszkaniem dostawca jednak odmówił zniesienia lodówki z 4 piętra. Chciałam mu zapłacić, ale się nie zgodził. Czy sklep ma obowiązek zabrać stary sprzęt z mieszkania klienta, a przynajmniej poinformować klienta przy zakupie, że nie jest to możliwe?[/b]
Zasadniczo sklep nie ma obowiązku zabrania starego sprzętu z mieszkania klienta. Z przepisów wynika, że sprzedawca detaliczny i sprzedawca hurtowy są obowiązani przy sprzedaży sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych do [b]nieodpłatnego przyjęcia zużytego sprzętu w ilości nie większej niż sprzedawany nowy sprzęt, jeżeli zużyty sprzęt jest tego samego rodzaju[/b].
To, że sprzedawca przyjmie stary sprzęt przy zakupie nowego, nie jest jego dobrą wolą, ale obowiązkiem. Przepisy jednak nie precyzują, w jaki sposób ma odbyć się wymiana/skup starego sprzętu przy sprzedaży nowego (wymiana w sklepie, dowóz). Jeśli sprzedawca poinformował czytelnika przy zakupie, że dowiezie mu nową lodówkę do domu a odbierze starą, to jest tym związany. Takie zapewnienie jest elementem umowy sprzedaży konsumenckiej.
W sytuacji, którą opisał czytelnik, niejasne jest jednak, w jaki sposób ma odbyć się odbiór sprzętu. Na tym polu może dojść do sporu. Wprawdzie przepisy określają obowiązek udzielenia kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji, jednak dotyczy on jedynie sposobu korzystania z nowego sprzętu. Czytelnik jednak zawsze [b]może zażądać od sprzedawcy wyjaśnienia znaczenia poszczególnych postanowień umowy[/b] (np. sposobu wymiany zużytego sprzętu przez sprzedawcę).
W razie problemów z oddaniem zużytego sprzętu elektrycznego lub elektronicznego należy zwrócić się o pomoc do właściwego ze względu na miejsce, wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska.