Jak wezwać pogotowie

Dyspozytor medyczny na podstawie rozmowy z pacjentem oceni, czy wysyłać do niego karetkę

Publikacja: 23.03.2013 15:00

Mąż pani Ani nagle źle się poczuł w nocy. Miał drgawki, 40 stopni gorączki oraz wymioty. Kobieta zadzwoniła na pogotowie, ale dyspozytor odmówił wysłania karetki.

Pacjent może skorzystać z pomocy zespołu karetki zawsze w nagłych sytuacjach zagrażających jego życiu. Tak stanowi art. 7 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej.

Stan nagłego zagrożenia zdrowotnego polega na nagłym lub przewidywanym w krótkim czasie pogorszeniu się zdrowia. Sytuacja ta może także prowadzić do śmierci. Wówczas chory wymaga natychmiastowej pomocy.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym do zadań dyspozytorów medycznych należy przyjmowanie powiadomień o zdarzeniach i ustalanie priorytetów. Muszą oni także niezwłocznie zadysponować zespołami ratownictwa medycznego na miejsce zdarzenia. Dyspozytor decyduje, czy zgłoszony przypadek wymaga przyjazdu zespołu.

Może wysłać – po pierwsze – zespół specjalistyczny, w skład którego wchodzą co najmniej trzy osoby, w tym lekarz oraz pielęgniarka lub ratownik. Po drugie – zespół podstawowy z pielęgniarką lub ratownikiem medycznym, ale bez lekarza.

Zgodnie z § 1 pkt 7 rozporządzenia w sprawie procedur przyjmowania wezwań przez dyspozytora, w razie problemów, których rozwiązanie wykracza poza umiejętności i uprawnienia dyspozytora medycznego, może on zwrócić się z prośbą o pomoc do lekarza koordynatora ratownictwa medycznego lub starszego lekarza dyżuru wyznaczonego przez dysponenta jednostki.

– Dyspozytor musi zadać odpowiednie pytania, aby móc stwierdzić, czy zgłoszony przypadek wymaga przyjazdu zespołu ratownictwa medycznego i w jakim składzie – z lekarzem czy bez – tłumaczy Krystyna Kozłowska, rzecznik praw pacjenta.

Co więcej, dyspozytor musi również wskazać pacjentowi inną możliwość skorzystania z pomocy medycznej, jeśli nie widzi wskazań do przyjazdu karetki, np. nocną przychodnię. Jeśli natomiast dyspozytor odmawiałby wysłania karetki, pacjent może poprosić o połączenie z lekarzem koordynatorem ratownictwa lub starszym lekarzem na dyżurze bądź też skontaktować się z lekarzem dyżurnym miasta.

Sytuacje nagłego zagrożenia życia i zdrowia należy zgłaszać na numery alarmowe 999 i 112.

Skoro dyspozytor nie chciał wysłać karetki, pani Ania powinna domagać się rozmowy z koordynatorem.

Mąż pani Ani nagle źle się poczuł w nocy. Miał drgawki, 40 stopni gorączki oraz wymioty. Kobieta zadzwoniła na pogotowie, ale dyspozytor odmówił wysłania karetki.

Pacjent może skorzystać z pomocy zespołu karetki zawsze w nagłych sytuacjach zagrażających jego życiu. Tak stanowi art. 7 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej.

Pozostało 85% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"